Čaru fotografie prepadol už ako chlapec

Ľudovít Lacuška je známy fotograf z Podbrezovej. Dlhé roky pracoval ako predák v oceliarni na zariadení plynulého odlievania. Ako sám hovorí, svojej záľube venuje mnoho času a neustále sa snaží učiť nové veci.

V rozhovore nám povedal viac o svojich začiatkoch, neustálom napredovaní a aj o Fotoklube Granus, ktorého je predsedom.

O vás je známe, že sa fotografovaniu venujete dlhé roky. Kedy ste objavili čaro záberov?

– S fotografiou som sa zoznámil už ako chlapec. Základy mi dal sused. Zatiahol ma do jej tajov a naučil ma, ako všetko funguje. Mňa to ihneď oslovilo. Keď som bol piatak, dostal som prvý fotoaparát – ruskú Čajku. Robila 72 záberov a nielen čiernobielych. Okrem fotenia som sa už v mladosti venoval aj vyvolávaniu filmov. 

Fotografovanie ale nebolo také rozšírené ako dnes. Ako ste vedeli o technike, vyvolávaní fotiek a celkovo krokoch, ktoré s týmto koníčkom súviseli?

– Kupoval som si literatúru a vzdelával sa. A robím tak doteraz. V tej dobe nás fotografov nebolo veľa, preto som filmy vyvolával aj pre známych a poskytoval im takéto služby. Keď som prišiel na Strednú odbornú školu v Košiciach, založili sme fotokrúžok. Všetci členovia sme sa učili, posúvali a vzájomne sa inšpirovali. Zároveň sme skúšali nové veci, napríklad vyvolať farebnú fotografiu. Bolo to náročné, pričom výsledok bol neistý. Navyše, všetko bolo zdĺhavé.

Čo bolo potom?

– Začal som pracovať v Železiarňach Podbrezová. Mohol som si dovoliť kúpiť svoju prvú zrkadlovku Prakticu. Zároveň som si zriadil fotokomoru na vyvolávanie fotografií. Po rokoch som prešiel na diapozitívy. Všetko sa vyvíjalo postupne a láska k foteniu u mňa naďalej kvitla. Zároveň sa mi otvárali ďalšie možnosti, keďže technika neustále napredovala.

Poďme k súčasnosti, čo najradšej fotíte?

– Najradšej fotím akčné športy – napríklad autokros a motokros, ale aj prírodu. Moje portfólio je však pomerne široké. Najnovšie som sa začal venovať záberom z dronu, čiže pohľadom z vtáčej perspektívy. Je to zasa niečo iné a otvorili sa mi tak nové možnosti. Napríklad, nedávno som fotil bývalú nemocnicu v Podbrezovej, ktorá bola v týchto dňoch zbúraná. Venujem sa aj tvorbe videí. Pre zaujímavosť, portréty ma nikdy príliš neoslovili.

Hovoríte o drone, čo je skôr „hračka“ pre mladých. Ako ste sa k nemu dostali?

– Priznám sa, nikdy som nečakal, že ma dron tak chytí. Poškuľoval som po rôznych záberoch, veľa som čítal a zisťoval. Na základe recenzií som si následne vybral konkrétny typ drona a zakúpil si ho. Vidím, že fotky skutočne stoja za to. Mám ho od jari tohto roka a úplne som mu „podľahol.“

Vy ste v tomto roku odišli do dôchodku, čiže na fotenie máte aj viac času…

– Samozrejme. Aj som na to čakal, takže sa môžem svojmu koníčku naplno venovať. Keď som bol v práci, nemal som, pochopiteľne, toľko priestoru. Dnes je situácia iná a využívam každú možnosť na fotenie. Dakedy mám aj „hluché“ obdobie, keď fotím menej. No viac času ako samotné zbieranie záberov mi zaberie úprava fotiek. Keď máte vybrať z toho množstva tie najlepšie, nie je to jednoduché.

Čo by mal spĺňať dobrý fotograf?

– Nevyhnutná je trpezlivosť. Zároveň musí mať v hlave, čo vlastne chce odfotiť, akým spôsobom, z akého uhla a podobne. Dobrá fotografia sa dá urobiť aj nie najkvalitnejším fotoaparátom. Mal by tiež rozoznať, kedy odfotiť, akú clonu použiť, akú kompozíciu, svetlo a mnohé ďalšie. Ako všetky oblasti, aj fotografia sa vyvíja, preto je dôležité vzdelávať sa, čítať, študovať a objavovať nové veci.  

Takže to je aj váš prípad?

– Určite. Ako som spomínal, za tie roky som naštudoval množstvo literatúry. Už ako chlapec som si kupoval časopisy a knihy a veľa čítal. Literatúry mám doma veľa. Keď som vstupoval do podbrezovského Fotoklubu Granus, nemal som všetko „v malíčku.“ Rok som sa pozorne venoval štúdiu. Aj dnes neustále objavujem, čítam o nových technikách, navštívil som aj niekoľko workshopov. Človek sa musí neustále posúvať a nezakrpatieť.

Spomínali ste prírodu. Ktoré obdobie je pre fotografa najideálnejšie?

– Jeseň je najfotogenickejšia, lebo hrá všetkými farbami. Ale príroda je všade krásna. Spolu s priateľmi a kolegami organizujeme celodenné fotovýlety po Slovensku. Musím povedať, že naša krajina je dokonale fotogenická. Neustále hľadáme tipy a ak niečo objavíme alebo máme nápad, vyrážame fotiť.

Máte obľúbeného fotografa?

– Je ich viac a fotia rôzne žánre. Zároveň od nich čerpám inšpiráciu a snažím sa vziať si niečo z ich tvorby. Keď ma osloví nejaká snímka, niekedy ju skúšam napodobniť. Tým ale nemyslím, že ju okopírujem a urobím rovnakú.

Spomínali ste Fotoklub Granus Podbrezová, ktorého ste predsedom. Ako by ste zhodnotili jeho súčasné fungovanie?

– Dnes máme pätnásť členov. Môžu sa k nám pridať aj ďalší. Každý rok prijímame minimálne dvoch. Adept by mal vedieť robiť kvalitné a zaujímavé zábery, musí nám prezentovať svoju tvorbu, povedať, čo vie o fotení, akým témam sa venuje a podobne. Následne členovia odsúhlasia jeho členstvo.

Váš klub je aktívny vo viacerých sférach…

– V našom klube je najdôležitejšia komunikácia. Vzájomne si radíme, často organizujeme spontánne výlety, napríklad do prírody. Každý rok máme v Podbrezovej výstavu, ktorá prebieha aj v týchto dňoch na lavici ponad železnicu, smerom na sídlisko Kolkáreň. Sme priatelia, vždy si ochotne pomôžeme, pretože nie každý všetko vie. A o tom to celé je. Radi by sme naše rady ešte viac rozšírili, ale nie každý potenciálny člen je aktívny alebo robí kvalitné zábery. Vyhrali sme tiež viaceré súťaže a aj v súčasnosti sa zapájame, aj keď už v menšej miere.

Vaše technické vybavenie je bohaté. Čiže asi to nie je ľahké vybehnúť na kopec a fotiť…

– Beriem so sebou ťažký batoh, v ktorom mám všetko potrebné. V súčasnosti mám niekoľko zrkadloviek, mnoho objektívov a ďalšie príslušenstvo. Ale keď chce človek urobiť dobrý záber a fotenie ho skutočne baví, nehľadí na to, čo má na chrbte, ale rozmýšľa, akú fotografiu urobí. Fotenie je skutočne láska na celý život. Ja som toho živým dôkazom.

Ľudovít Lacuška veľmi rád fotí prírodu. Slovensko ponúka mnoho krás a je dokonale fotogenické.
Foto: S. Spáč
Pohľad na starý závod objektívom Ľudovíta Lacušku.