S Ing. Petrom Krajanom, vedúcim prevádzkarne doprava

„Verím, že nás zima nezaskočí a zvládneme ju ako každý rok“

 

V prevádzkarni doprava každoročne prezúvajú pneumatiky už od polovice septembra.
V prevádzkarni doprava každoročne prezúvajú pneumatiky už od polovice septembra. Foto: I. Kardhordová

 

V minulom roku začala príprava na prezúvanie pneumatík v prevádzkarni doprava už v druhej polovici septembra. Veľa vodičov však prezúvanie odkladá. V čom sú výhody skoršieho prezúvania?
– Príchod zimného počasia si niekedy vodiči neuvedomujú včas, obzvlášť, keď nastane v priebehu októbra takzvané babie leto. Je jasno, cez obed nás zohrieva slnko a myslíme si, že zima je ešte ďaleko. Veľa vodičov prezúvanie odkladá, aby si ušetrili opotrebovanie zimných pneumatík, pritom tie približne dva týždne, čo prezujú vozidlo skôr, nehrajú v opotrebovaní až takú úlohu. Naopak, po tomto období nastáva často rýchly zvrat počasia a zo dňa na deň príde nehostinné, zamračené počasie s prehánkami, hmlami, vetrom a niekedy aj s prvými snehovými prehánkami. Všeobecne platí, že zimné pneumatiky sú vhodné, ak denné teploty klesnú pod 7 stupňov Celzia.
Ja osobne sa riadim nadmorskou výškou 1 000 metrov. Akonáhle uvidím z domu zasnežený vrchol Krížnej alebo Skalky pri Kremnici, ako to bolo napríklad predchádzajúci víkend, je najvyšší čas objednať sa do pneuservisu. Nočné a ranné teploty sa pohybujú okolo 5 stupňov Celzia až k bodu mrazu, a to je môj druhý indikátor. Musíme mať na pamäti, že prevádzkovať vozidlo v okolí Brezna je prevádzka v blízkosti hôr, a tomu sa musíme aj prispôsobiť.
Skoršie prezúvanie má niekoľko výhod. Nemáte také dlhé čakacie poradovníky v pneuservisoch a so zimnými pneumatikami máte väčšiu šancu zvládnuť nepredvídanú situáciu spôsobenú zľadovateným alebo zasneženým povrchom. Správne zimné pneumatiky s dostatočným dezénom majú mäkšiu zmes, a teda aj lepšiu priľnavosť k povrchu vozovky.

Pripomeňme si, na čo by sme nemali zabudnúť pred začiatkom zimného obdobia?
– Vozidlo by si mal každý vodič pripraviť, prípadne si ho dať skontrolovať v servise. Okrem povinnej výbavy to sú:
– zimné pneumatiky s dostatočnou hrúbkou dezénu,
– zimná nemrznúca zmes do ostrekovačov,
– nemrznúca chladiaca zmes motora,
– kontrola funkčnosti osvetlenia, v prípade, že vozidlo má svetlomety, na ktorých sa dá vymeniť žiarovka, mať ju vo vozidle, prípadne sa ju naučiť aj vymeniť,
– kontrola vykurovania a klimatizácie,
– funkčnosť a opotrebovanosť stieračov,
– vhodná škrabka na sklo a metlička na sneh,
– rozmrazovač zámkov,
– vozidlám s pohonom len jednej nápravy v horskom teréne odporúčam mať v batožinovom priestore pripravené snehové reťaze alebo jednorazové „mačky“ na kolesá – vodič by mal mať natrénované ich založenie, v opačnom prípade mu nepomôžu.
V aute taktiež odporúčam:
– svietidlo – baterku a jedno výstražné svetlo červenej farby na označenie prípadnej prekážky,
– pitnú vodu pre členov posádky a jednu starú deku pre prípad, že uviaznete z nejakého dôvodu niekoľko hodín v kolóne.

Motoristi od októbra preukazujú povinné zmluvné poistenie len zelenou kartou. Od novembra ich čaká ďalšia novinka, konkrétne ohľadne lekárničiek.
– Áno, zmena Zákona NR SR č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, s účinnosťou od 1. októbra 2019, ukladá vodičom povinnosť preukazovať v prípade poistnej udalosti, nehody alebo kontroly zo strany Polície SR uzatvorenie PZP len zelenou kartou. Z tohto dôvodu žiadam kmeňových vodičov, aby prekontrolovali vydanie a platnosť zelenej karty v služobných referentských vozidlách. Ak v takomto vozidle chýba zelená karta, prosím kontaktujte prevádzkareň doprava, konkrétne Elenu Milerovú na telefónnom čísle 5763, ktorá zabezpečí zelenú kartu do služobného vozidla.
V médiách bola nedávno avizovaná zmena, že od 1. novembra 2019 už nebude obsah lekárničky pri kontrolách STK alebo kontrolách zo strany Polície SR podliehať dátumu expirácie vyznačenom na obale. Naďalej však platí, že lekárnička patrí do povinnej výbavy, jej obsah sa nemení a zdravotné pomôcky musia byť kompletné v neporušených obaloch.
Medializovaná bola aj informácia, že niektoré úseky diaľnice D1 budú povolené s maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. Či tieto zmeny naozaj nastanú od 1. novembra sa dozvieme v najbližších dňoch.

 

 

Čím žijete v doprave v týchto dňoch?
– V cestnej doprave v týchto dňoch prebieha príprava techniky na zimné obdobie. Momentálne prestrojujeme na vozidle TATRA T 815 sklápaciu nadstavbu na posypovú s radlicou. Okrem toho prebieha výmena pneumatík, nemrznúcich zmesí, kontrola batérií postupne na ostatných vozidlách.
V železničnej doprave je to kontrola lokomotív, kontrola elektrického ohrevu výhybiek a ostatného vybavenia, aby sme prevádzku v zimnom a zasneženom období zvládli. Zamestnancom na školeniach pripomíname zásady bezpečnej jazdy na cestných komunikáciách, bezpečného pohybu pri práci v koľajisku, s dôrazom na ostražitosť a predvídavosť, vzhľadom na sťažené zimné obdobie.
V závere chcem poďakovať zamestnancom dopravy za dosiahnuté výsledky a plnenie úloh a pevne verím, že nás zima nezaskočí a zvládneme ju ako každý rok.