V oceliarni realizovali ďalšiu strednú opravu

Počas strednej opravy v oceliarni sa začala aj generálna oprava žeriavovej dráhy homogenizačného šrotového poľa. Foto: M. Gončár

Stredná oprava v prevádzkarni oceliareň sa uskutočnila v plánovanom termíne od 19. do 22. apríla. Na oprave sa podieľali interní zamestnanci prevádzkovej strojnej údržby a elektroúdržby oceliarne, zamestnanci oceliarne a elektroservisu. Značný rozsah prác počas odstávky zabezpečovali prevádzkarne energetika a doprava, či už na celkoch samotnej oceliarne alebo na obslužných zariadeniach, ktoré sú nevyhnutne potrebné pre chod výroby. Okrem interných zamestnancov na oprave participovali aj zamestnanci externých firiem, ktorí zabezpečovali rôzne špecifické práce a revízie zariadení.

Oprava prebiehala súbežne vo všetkých strediskách oceliarne. Na peci EAF boli vymenené strategické náhradné diely, a to stĺp ramena elektród č. 3, veľké veko, podvozok Dog-House, čerpadlo výtlaku č. 2, nutná bola aj výmena ochranného troskového štítu. Uskutočnila sa aj komplexná revízia na ramene uchytenia elektród č. 3. Na LF sme hneď v úvode opravy demontovali starý podávač profilov Metis a prispôsobili sme plošinu na montáž nového podávača profilov, ktorú zabezpečil odbor technického a investičného rozvoja. Taktiež boli na LF vymenené strategické diely, a to tlačník ramena elektród č. 3, hydraulická nádrž regulácie elektród a regulátor s distribútorom č. 1.

Na odprašovacej stanici EOP sa uskutočnila čiastočná výmena filtračných elementov a na potrubí odsávania bolo opravené koleno odsávania a regulačná klapka K1.
Na zariadení plynulého odlievania (ZPO) bola najrozsiahlejšia oprava v sekundárnej komore, ktorú bolo nutné opáliť od ocele, vymeniť poškodené reťaze prítlačných valcov a poškodené rošty. Z ďalších prác spomeniem výmenu poškodeného potrubia zo sekundárnej komory, hydraulického potrubia do oscilačných stolov a vodiaceho valca na prvom prúde. Z dôvodu nadmerných vibrácii výmenu ventilátora odsávania pár, prevodovky s motorom na pojazde rezačky GEGA na treťom prúde a opotrebované časti na chladníku. Na liacom prúde č. 2 sme preventívne vymenili ťažno-rovnacie stolice. Zdemontované stolice následne zgenerálkujeme a pripravíme na ďalšiu periodickú výmenu počas strednej opravy, ktorá je plánovaná v auguste.

Na strategickom liacom žeriave č. 234 bol vymenený jeden zo štyroch motorov zdvihu a bol prekontrolovaný a nastavený brzdový systém Svendborg externými zamestnancami. Na sádzacom žeriave č. 269 pracovníci elektroúdržby vyčistili a skontrolovali izolátory trolejí, samotné troleje, ako aj zberače prúdu. Na všetkých štyroch žeriavoch homogenizačného šrotového poľa (HŠP) bolo vymenené zdvihové lano a opotrebované kolesá pojazdu. Na žeriave č. 235 bol vymenený brzdový základ a brzdový bubon na pomocnom zdvihu a opravená bola aj spojka na pojazde mosta.

Je to len krátke zhrnutie časti vykonaných prác, ktoré sa nám podarilo ukončiť v požadovanom termíne a zabezpečiť chod výroby oceliarne. Samotnú výrobu sme odštartovali 22. apríla v druhej zmene.
Počas strednej opravy sa začala aj generálna oprava žeriavovej dráhy HŠP, kde sa v prvom sektore dráhy výškovo a smerovo rektifikujú nosníky na lôžkach všetkých stĺpov opravovanej časti, rozširujú a spevňujú sa nosníky a vymieňa sa koľaj pojazdu žeriavov. Predpokladaný termín ukončenia generálnej opravy je v 20. kalendárnom týždni.

Ďalšia stredná oprava je plánovaná počas augusta tohto roku a my už zaisťujeme potrebné náhradné diely a kontrahujeme externé firmy, aby sme zabezpečili výkony pre plánované opravárenské práce. Verím, že zariadenia budú pracovať bezchybne, čo je obyčajne dôsledkom dobre fungujúcej preventívnej údržby a ciele stanovené na rok 2022 splníme v plnom rozsahu.
Na záver by som sa chcel poďakovať všetkým zamestnancom, ktorí sa na úspešne vykonaných opravách podieľali.