Martina Stieranková je vo finále súťaže Učiteľ Slovenska

Vyučuje biológiu, chémiu a experimentálnu prírodovedu. Medzi žiakmi i kolegami je veľmi obľúbená. Rada pomáha, využíva inovatívne metódy výučby a snaží sa žiakov viesť moderným spôsobom vzdelávania. Okrem toho vedie krúžok Mladý vedec, kde pripravuje študentov na vysokú školu a realizuje s nimi zaujímavé chemické pokusy. Kolegom pomáha s používaním aplikácií či elektronickou triednou knihou. Za svoju aktivitu a metódy výučby bola nominovaná na prestížne ocenenie Učiteľ Slovenska. V súťaži sa dostala až do finálovej tridsiatky, z ktorej bude porota vyberať víťaza. Pedagogička Mgr. Martina Stieranková rozdáva vedomosti študentom v Súkromnom gymnáziu Železiarne Podbrezová, ale aj žiakom základnej školy v Podbrezovej.

„Prvýkrát som v podobnej súťaži. V októbri mi prišiel mail, že ma niekto z radov kolegov, žiakov alebo rodičov nominoval na toto ocenenie. Doteraz neviem, kto to bol. Musela som vyplniť formulár a zaradila som sa medzi množstvo šikovných a vzdelaných pedagógov,“ povedala v úvode M. Stieranková. Nomináciu berie ako česť a poctu za niekoľkoročné pôsobenie v školstve.

„Je to odmena a dôkaz, že to, čo robím, robím dobre. Ide o pozitívny signál, že idem správnou cestou,“ opísala svoje dojmy. Z postupu do finále sa teší nielen ona, ale aj kolegovia z učiteľského zboru.
„Prijala som mnoho gratulácií. S kolegami vychádzam veľmi dobre, pomáhame si a aj oni majú radosť, že som sa dostala tak vysoko. Hrdí sú všetci zamestnanci školy, pedagogickí aj nepedagogickí,“ pokračovala obľúbená učiteľka.

Silná konkurencia

Cena Učiteľ Slovenska je významná súťaž, ktorú organizuje Komenského inštitút v spolupráci s CEEV Živica. Inšpiráciou k jej vzniku bola medzinárodná cena Global Teacher Prize. Jej cieľom je zmena pohľadu spoločnosti na prácu učiteľov, prinášanie pozitívnych vzorov z ich radov, posilnenie statusu a sebavedomia pedagóga, motivácia učiteľov k výkonu ich profesie a vzájomná inšpirácia.

„Už samotná nominácia pre mňa veľa znamená. Hoci som trošku dúfala v postup do finále, príliš som ho nečakala. Považujem to za veľký osobný úspech,“ neskrývala dojmy. Na otázku, či si trúfa ísť ešte vyššie, skromne odpovedá: „Nemyslím si. Konkurencia je silná a v top 30 sú vynikajúci pedagógovia. Medzi nimi, napríklad, zakladatelia jazykových škôl alebo centier voľného času.“

Už čoskoro bude odborná porota, na základe rôznych kritérií a metód výučby, rozhodovať o zložení najlepšej desiatky. Z tej na galavečere vyhlásia celkového víťaza, ktorý postúpi do medzinárodnej súťaže.

Moderný spôsob výučby

Martina Stieranková si postup do finále zaslúžila vďaka mnohým kritériám. Napríklad, snaží sa vyučovať tak, aby boli predmety pre žiakov atraktívne. „Ešte stále je mnoho pedagógov presvedčených, že ich metódy sú tie najlepšie a nemenia ich. Lenže aj žiaci sa menia. Učiteľ sa musí taktiež prispôsobiť a čo funguje v jednej triede, nemusí v druhej,“ vysvetlila a následne dodala, že deťom chce učivo predstavovať moderným spôsobom.

„Snažím sa o oživenie štúdia, dôležitá je pestrosť metód výučby. Pre mňa je podstatná aj spätná väzba, čiže približne raz za pol roka sa so žiakmi zhováram, čo sa im páčilo, čo nie a otvorene sa rozprávame. Študenti oceňujú, že sa niekto zaujíma o ich názor,“ pokračuje.

Dôležitá spolupráca

Učiteľka nášho gymnázia využíva moderné technológie, interaktívne programy, ale aj bádateľsky orientovanú výučbu či experimentálnu činnosť študentov. Pestrosť výučby je určite zaujímavá a oceňujú ju aj jej žiaci. „Pracujú na rôznych projektoch. Dôležitá je aj vzájomná spolupráca,“ hovorí.
Martina Stieranková okrem výučby na našom gymnáziu rozdáva vedomosti aj deťom v Základnej škole Kláry Jarunkovej v Podbrezovej.

„Rozdiel medzi základnou a strednou školou je obrovský. Na strednej ide o získanie čo najväčšieho množstva poznatkov. Učitelia na prvom stupni sa snažia predovšetkým o motiváciu a vybudovanie pozitívneho vzťahu k predmetom,“ vysvetlila a v závere poďakovala všetkým žiakom, kolegom, ale aj osobe, ktorá ju nominovala na ocenenie Učiteľ Slovenska.