Zo žeriavu v „šropovni“ odstránili kabínu, ďalší bude demontovaný

Na žeriave č. 120 bola odstránená kabína. Ovládaný bude zo zeme. Foto: M. Gončár

V hale bývalého skladu plechov (tzv. šropovňa), v areáli starého závodu, prebiehajú v súčasnosti rozsiahle búracie práce. Naši zamestnanci, spolu s pracovníkmi externých firiem, halu kompletne vypratúvajú. Po dokončení všetkých naplánovaných úloh bude v jej priestoroch sklad.

Vzhľadom na súčasnú ekonomicko-politickú situáciu doma i vo svete musia zamestnanci odboru zásobovania vyvíjať enormné úsilie, aby získali pre našu spoločnosť čo najviac surovín, vstupov a náhradných dielov. Kvôli nedostatku skladových priestorov pre zabezpečenie uskladnenia zvýšeného počtu zásob padlo rozhodnutie, že „šropovňa,“ ktorú v súčasnosti spravuje prevádzkareň ťaháreň rúr, bude presunutá do majetku zásobovania.

Keďže hala sa po zániku skladu plechov nevyužívala aktívne, kvôli bezpečnému skladovaniu je potrebné vykonať mnohé opravy a stavebné úpravy pre potreby odboru zásobovania. Do rekonštrukcie haly je zapojených viacero prevádzkarní a odborov našej spoločnosti.

Zvýšená bezpečnosť

Súčasťou „šropovne“ sú aj tri mostové žeriavy s číselným označením 15, 106 a 120. V mesiaci máj prešiel veľkou opravou posledný z nich. Celý proces bol ukončený úradnou skúškou.

Žeriavy č. 15 a 106. Jeden z nich prejde opravou, druhý demontujú.	Foto: M. Gončár

„Na oprave sa podieľali zamestnanci Tcú – elektroúdržby Železiarní Podbrezová a.s. a externá firma BBF Elektro s.r.o. V prvej fáze došlo k odstráneniu kabíny a kompletnej elektrorekonštrukcii. Žeriav bude ovládaný diaľkovo zo zeme,“ povedal Róbert Nikel, prevádzkovo-technický zamestnanec zdvíhacích zariadení v prevádzkarni ťaháreň rúr. Využitý bude aj magnet a drapák. Najväčšou zmenou je už spomínané ovládanie mimo kabíny. Žeriavnik má okolo pása na opasku pripevnený joystickový ovládač, v ktorom si prepína zapnutie magnetu alebo drapáku a ovláda žeriav.

„Samotné ovládanie zo zeme je podobné ako z kabíny. Čiže žeriavnik musí vlastniť doklad o odbornej spôsobilosti a musí sa oboznámiť s návodom na obsluhu diaľkovo ovládaného žeriava. Rozdiel je len v tom, že z kabíny mal lepší výhľad na pracovný priestor pod žeriavom,“ vysvetlil Nikel.

Ďalšou výhodou je zvýšená bezpečnosť v koľajovej doprave. „Keď sa šibovali vagóny, na podlahe sa nachádzalo vyvýšené miesto a lokomotívou dochádzalo k zachyteniu kabíny žeriavu. Bola potrebná obozretnosť. Po jej demontáži už nedôjde k žiadnej kolízii,“ pokračoval.

V ďalšej fáze opravy bude uskutočnená demontáž žeriavu č. 15, nakoľko jeho ďalšie využitie už nie je potrebné. V najbližšom období je v pláne i generálna oprava žeriavu č. 106. V tomto prípade sa ale čaká na náhradné diely. „Termín dodania známy nie je. Záleží, kedy budú náhradné diely vyrobené. Môže ísť o horizont niekoľkých mesiacov, ale objednávku budeme určite urgovať, čiže veríme, že dodávka bude realizovaná skôr,“ doplnil Nikel.

Oprava podlahy

Okrem opravy žeriavov pracujú v šropovni aj ťažké stroje. Realizujú búracie práce na podlahe. „Pracovníci externej firmy odstránili betónovú vrstvu, v ktorej sa nachádzali železné konštrukcie. Následne sa podlaha zhutní a znovu vyrovná betónom,“ dodal Nikel. Po dokončení všetkých prác prejde hala pod správu odboru zásobovania.

Oprava v „šropovni“ potrvá ešte niekoľko týždňov. O priebehu ďalších prác vás budeme informovať.