Rady pred cestou na dovolenku

Vozidlo by malo byť v spôsobilom technickom stave, aby bolo spoľahlivé a náročnú trasu zvládlo bez poruchy. Ilustračné foto: shutterstock.com

Dovolenková sezóna je v plnom prúde a mnohí z vás sa rozhodujú, či ísť do svojej vybranej destinácie vlastným autom. Cesta do zahraničia však väčšinou býva dlhá a únavná, keďže trvá niekoľko hodín. Okrem toho sa môže predĺžiť čakaním na hraniciach. Na čo sa pripraviť pred tým, ako vyrazíte? Čo nepodceniť a na čo si dať pozor? Opýtali sme sa Petra Krajana, vedúceho prevádzkarne doprava.

Ako by mala vyzerať príprava vodiča pred dlhšou cestou do zahraničia?
– Ak sa rozhodnete ísť na dovolenku autom, teda absolvovať dlhšiu cestu do zahraničia, v prvom rade je potrebné, aby si vodič, alebo viacerí vodiči, na samotnú jazdu trúfli svojimi vodičskými schopnosťami. Jazdu je potrebné dôkladne naplánovať, čo sa týka dennej doby, trasy, času jazdy, prestávok na jedlo a odpočinok, ubytovanie, tankovanie a podobne.

V druhom rade je to príprava samotného motorového vozidla. Malo by byť v spôsobilom technickom stave, aby bolo spoľahlivé a náročnú trasu zvládlo bez poruchy. Je dobré si dať pred takouto cestou vozidlo prehliadnuť v autoservise, kde vám skontrolujú dôležité bezpečnostné funkcie. V prípade, že sa počas cesty vyskytne problém, pomôže vám najbližší servis vyhľadať aj navigácia, prípadne kontaktujte asistenčnú službu.

Čo by si mal vodič pred cestou na dovolenku skontrolovať a na čo by nemal zabudnúť?
– Okrem už spomínanej kontroly vozidla je to platnosť dokladov všetkých pasažierov aj samotného vozidla. Zistiť si sídlo, adresu a telefón zastupiteľstva SR v danej krajine. Mať vždy po ruke číslo na asistenčnú službu – vo väčšine prípadov je uvedená v poistnej zmluve PZP a taktiež záznam o nehode a škodovej udalosti. Odporúčam mať uzavreté aj cestovné poistenie. Pre prípad čakania v dlhých niekoľkohodinových kolónach dopĺňajte palivo radšej predvídavo skôr, nejazdite s poloprázdnou nádržou, aby vám v prípade, že uviaznete v kolóne, nedošlo pri posúvaní palivo. Zároveň pri bežiacom motore môžete v kolónach klimatizovať kabínu vozidla.

Pri posúvaní v kolóne nezabúdajte na vytváranie záchranárskej uličky a v nočných hodinách správnu obsluhu brzdových svetiel – používajte pri zastavení ručnú brzdu – nestojte na brzdovom pedáli, aby ste brzdovými svetlami „nevypaľovali“ oči vodičovi v aute za vami. Odporúčam mať pre každého člena posádky fľašu s dostatkom čistej vody alebo podobného nápoja a prípadne aj deku pri chladnejšom počasí v noci.

Určite je výhodou, ak sú v aute viacerí šoféri a priebežne sa počas cesty za volantom striedajú. Ale čo v prípade, ak je v aute len jeden šofér? Odporúčate aj prestávky počas viachodinovej cesty?
– Samozrejme, odporúčam. Je potrebné držať sa približne toho, čo platí pre vodičov z povolania. Doba jazdy by nemala presiahnuť štyri a pol hodiny, potom je nutné si urobiť prestávku 45 minút a pokračovať dobou jazdy ďalších štyri a pol hodiny. Po tomto výkone by mala nasledovať doba denného odpočinku minimálne deväť hodín. Ak je vo vozidle viac vodičov, môžu sa počas cesty striedať a ich denný výkon jazdy za 24 hodín bude tým pádom väčší. Podrobne máme tieto pravidlá jazdy a denného odpočinku predpísané aj v Smernici 463 Zabezpečenie prevádzky referentsky riadených vozidiel. Mikrospánok alebo únavu nepodceňujte, pretože je veľmi často príčinou ťažkých dopravných nehôd z únavy a nepozornosti.

Palivo dopĺňajte radšej predvídavo skôr a nejazdite s poloprázdnou nádržou. Ilustračné foto: pexels.comDodržiavanie predpisov je samozrejmosťou aj v zahraničí, kde pokuta môže byť oveľa vyššia ako u nás. Na čo by si mal vodič v zahraničí dať pozor?
– Nezabudnúť si naštudovať špecifiká danej krajiny, napríklad poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest, dovolené rýchlostné limity v danej krajine a naozaj ich aj dodržiavať, pravidlá obchádzania cyklistov, parkovacie zóny a pravidlá platenia v mestách, povinná výbava vozidla a podobne.

Kedy je ideálny čas na vyrazenie? Je lepšie začať cestu ráno alebo skôr večer?
– Je to individuálne, niekto rád jazdí večer a v noci, kedy sú cesty prázdnejšie, niekto šoféruje radšej cez deň. Záleží, kto ako vidí v noci, aký chce mať zážitok z jazdy, či sa chce niekde aj zastaviť alebo sa chce len rýchlo prepraviť do cieľa. Takže je to individuálne a oveľa dôležitejšie je dobre si naplánovať cestu a dôkladne sa pripraviť. Pri jazde dodržiavať ustanovenia dopravných predpisov a jazdiť radšej o trochu pomalšie a predvídavo. Aj ostatní pasažieri budú mať z cesty zážitok, ak z vášho charakteru jazdy vycítia, že máte auto a situáciu pod kontrolou, veziete sa príjemne a vychutnávate a spoznávate inú krajinu.