Keď sa povie maturita, každý z nás si predstaví skúšky, ktoré pre mladého človeka znamenajú odrazový mostík do reálneho života. Mesiac apríl sa už každoročne nesie v tomto duchu a ani aktuálny rok nebol výnimkou. Praktická časť maturitnej skúšky, ktorá sa uskutočnila v dňoch 7. až 11. apríla, je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho systému v technických odboroch, ako sú mechatronika, elektrotechnika a strojárstvo. Študentom umožňuje preukázať svoje odborné schopnosti v reálnych podmienkach a pri praktických úlohách. Žiaci zo Súkromnej spojenej školy Železiarne Podbrezová sa s praktickými maturitami popasovali úspešne.
Príprava žiakov študujúcich v duálnom systéme vzdelávania bola realizovaná na pracoviskách akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová (ŽP a.s.). Zameraná bola na osvojovanie si základných zručnosti, ako je práca s obrábacími a tvárniacimi strojmi, čítanie výkresov, práca s materiálmi a kontrola kvality. Okrem toho bolo dôležité, aby študenti preukázali dobré znalosti o výrobnom procese a technológiách, ktoré sa používajú pri výrobe.
Podoba skúšky
Pre žiakov študujúcich v odbore mechanik strojov a zariadení sa skúška skladala z dvoch častí. V prvej museli vypracovať technologický postup práce vyplývajúci z témy, ktorá im bola pridelená. Následne vykonávali praktické činnosti súvisiace s témou na pracovisku praktického vyučovania u zamestnávateľa ŽP a.s. V druhej časti, na základe jednotného zadania v prostredí CAD programu Solidworks, žiaci namodelovali súčiastku a vypracovali technický výkres podľa prideleného zadania. Uvedenú časť skúšky absolvovali v škole.
V študijných odboroch mechanik elektrotechnik a mechanik mechatronik boli vypracované štyri komplexné témy. Úlohou žiakov bolo vypracovať správny technologický postup, úspešne zapojiť ovládaciu, následne silovú časť zariadenia a vykonať funkčné skúšky za podmienok dodržania BOZP. V oblasti silnoprúdovej elektrotechniky sme overovali odborné vedomosti a zručnosti pri zapájaní asynchrónneho trojfázového motora a jeho ovládanie z dvoch miest, spúšťanie pomocou stýkačov, zapojenie do reverzu s časovým relé a podobne. Pri odbore mechatronik bol okruh tém aj z pneumatiky a hydrauliky. Žiaci mali za úlohu navrhnúť schému ovládania pneumatickej nožnice pomocou PC, vytvoriť simulačný obvod, následne uviesť do činnosti i odskúšať pneumatické a hydraulické prvky ako celok, ktorý bolo potrebné zapojiť na simulačnom paneli.
Dôležitý krok
Praktická časť maturitnej skúšky v odboroch ako sú mechatronika, elektrotechnika a strojárstvo je veľmi dôležitým krokom pre študentov, ktorí chcú nadviazať na svoje technické vzdelanie a rozvíjať kariéru v týchto dynamických a inováciami nabitých odvetviach. Preto aj dôkladná príprava a pochopenie technických princípov a bezpečnostných predpisov sú kľúčové pre úspešné absolvovanie maturitnej skúšky. Naše poďakovanie patrí predovšetkým majstrom odbornej výchovy, odborným učiteľom a inštruktorom, ktorí sa zaslúžili o dôstojný priebeh praktickej časti maturitnej skúšky.