Písal sa rok 1836 a vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku sa rozhodli vybudovať dvanásť železničných tratí. K ich prevádzke bolo potrebné zvýšiť výrobu koľajníc, a tak vznikol návrh bansko-štiavnického komornogrófstva postaviť závod na ich výrobu v blízkosti vtedajšieho Hroneckého komplexu.
Výstavba sa začala v roku 1840 a dnes si pripomíname 185 rokov od oficiálneho vzniku železiarní pod vrchom Brezová. Najskôr sa vykupovali pozemky a ďalším krokom bola výstavba vodnej hati na rieke Hron. Prvé výrobky prišli až po 13 rokoch a z tejto doby pochádza aj obšírna správa, ktorá bola uverejnená v časopise Osterreichische Zeitschrift für Berg und Hüffen.
Jej prepis znel takto: „Neďaleko Hronca na pravom brehu Hrona sa stavia teraz jedna pudlovacia pec a valcovňa, ktorých rozsiahlosť a plánované zariadenie onedlho bude sa môcť zrovnávať s najväčšími a najvýznamnejšími železiarňami. V tejto železiarni má sa ročne vyrobiť okrúhle 48 000 q koľajníc, tyčového železa, kotlových a obyčajných plechov. Závod svojou rozlohou má podobu podkovy, v ktorej od zadnej časti až do stredu vedie vodný náhon. Stavba sa delí na dve časti. V každej časti je deväť drevom vykurovaných plameňových pecí (miešacie, zváracie a žíhacie), umiestnených vo zvláštnych, pre tento účel postavených, vedľajších budovách. Valce a ostatné strojné zariadenie umiestnené sú v citovaných dvoch častiach. Medzi uvedenými časťami stála dúchačka. Prvá časť zariadená bola pre výrobu koľajníc a prevádzka v nej začala už v lete v roku 1853. Neskoršie bola dohotovená i ľavá časť, ktorá bola zriadená na výrobu kotlových plechov. Všetkých 18 pecí bolo vykurovaných sušeným drevom a prebytočná teplota bola upotrebená na prehrievanie fúkaného vzduchu. V prvej časti bol stavený komín s plynovými kanálmi od pecí. Mimo valcovne, na ľavej strane bola postavená dielňa na dokončovanie výroby koľajníc, ako aj kováčska dielňa. Vzadu, za valcovňou stáli sušne na drevo, spojené s miestnosťami, v ktorých sa drevo pílilo. V blízkosti prevádzkových budov boli postavené úradnícke a podúradnícke byty, konice pre osem párov koní a hostinec. Za valcovňou na vyvýšenine bolo postavených štrnásť domčekov pre majstrov a predákov. Zároveň bola postavená budova na výrobu ohňovzdorného materiálu – tehál, ktorá bola súčasťou prevádzkových budov. Nad valcovňou, medzi vodným kanálom na konci doliny Hnusnô, boli postavené hrable pre plavenie dreva. Výrobné dielne boli spojené koľajami. Poťah vagónikov bol uskutočňovaný koňmo…“
Výstavba trvala spomínaných 13 rokov, kým svetlo sveta neuzreli prvé výrobky, no už o ďalších päť rokov boli koľajnice z Podbrezovej ocenené na priemyselnej výstave v Paríži. Hoci sa v dejinách našej fabriky toho uskutočnilo ešte mnoho, jedno ostalo nezmenené – kvalitu našich výrobkov oceňujú vo svete dodnes.
Obsah publikácie
Ak vás zaujímajú aj ďalšie dôležité historické míľniky, tak vám pripomíname, že pred 15 rokmi vydali železiarne súhrnnú publikáciu, ktorá podrobne mapuje všetky dôležité historické fakty. Kniha je doplnená čiernobielymi aj farebnými fotografiami, skenmi dobových plánov, jej prevedenie umocňuje kriedový papier a nechýba anglická simultánna verzia. Dodnes boli o železiarňach vydané tri knižné publikácie.
Prvou je kniha Júliusa Albertyho s názvom Oceľový chlieb z Podbrezovej. Zachytáva históriu železiarní do roku 1948 a je poznamenaná dobou, v ktorej vyšla.
Druhou je monografia venovaná 150. výročiu podbrezovských železiarní a jej autorom je Ján Greschner.
No a treťou, najnovšou či poslednou, je publikácia vydaná k 170. výročiu našej fabriky a jej zostavením bol poverený Tibor Turčan. Pozostáva z deviatich kapitol. V prvej sa zaoberá tradíciami železiarstva a hutníctva v regióne, v druhej postavením pudlovne a valcovne v (Pod) Brezovej. Valcovne súčasťou železničnej horúčky sú témou tretej kapitoly a vo štvrtej nájdete zmapované roky 1867 až 1918. Nasledujúce roky, až po rok 1945, sú predmetom piatej kapitoly. Šiesta zahŕňa roky 1945 až po rok 1989 a opisuje smerovanie za uzavretím výrobného cyklu. Nové trhové podmienky sú zaznamenané v ďalšej kapitole a jej obsahom sú novodobé dejiny akciovej spoločnosti až po rok 2008. Podnikateľská stratégia našej spoločnosti po roku 2000 je zaznamenaná v ďalšej časti, v ktorej sa dočítate o spoločnostiach skupiny ŽP GROUP. V deviatej kapitole sa môžete oboznámiť s aktivitami Železiarní Podbrezová smerujúcimi do celého regiónu.
Ak ste si ju v čase vydania nestihli zaobstarať a máte o ňu záujem, ozvite sa do redakcie novín. Kontakty nájdete uvedené na poslednej strane každého vydania novín Podbrezovan v tiráži.