Má takmer štyridsať, ale do starého železa ešte nepatrí

 

Naši hasiči pri staručkom vozidle.

Písal sa rok 1983. Vozový park našich závodných hasičov sa rozšíril o nové vozidlo IFA s dlhým výsuvným rebríkom určeným pre najnáročnejšie zásahy.

Čas plynul. V Železiarňach Podbrezová sa vystriedali generácie pracovníkov, kolektív hasičov prešiel zmenami. Mnohí odišli, veľa ich zasa prišlo. Ale IFA W50, ako znie celý názov dnes už historického kúsku, fungoval. A funguje dodnes. Hoci je to už babička, ktorej rýchlosť nie je silnou stránkou, svoj účel dokáže splniť a poslúži. Nečakajte zázraky, nechodí na žiadne veľké zásahy, ale pomôže. Tam, kde je potrebné. Možno jej trvá dlhšie, kým s rachotom dorazí na miesto, ale príde. Môžete sa spoľahnúť.

„Toto historické vozidlo je v úplnom poriadku. Má nadstavbu, ktoré sa používajú aj v súčasnosti, akurát na iných podvozkoch. Naša IFA má stále pôvodný,“ predstavil vozidlo Peter Kovalčík, veliteľ Závodného hasičského útvaru Železiarní Podbrezová a.s. (ZHÚ). Jediným problémom sú náhradné diely.

„Je nesmierne ťažké ich zohnať v celej Európe, najmä na podvozok. Čo sa týka nadstavby, vieme ju stále bez problémov repasovať,“ pokračoval. Servis nadstavby sa pritom robí pravidelne každý rok. Ide o veľmi odbornú záležitosť. Vykonáva ju špecialista v Banskej Bystrici. „Je veľmi šikovný a do tohto typu vozidiel sa vyzná. Pozná ho,“ povedal veliteľ a dodal: „Aj vďaka tomu auto prešlo STK a emisnou kontrolou. Je pojazdné a bojaschopné.“

Porúch je málo

Bežný servis vozidla zabezpečuje naša prevádzkareň doprava. Vykonáva predovšetkým údržbu a opravu podvozku. Ak sa vyskytne chyba, hasiči ju nahlásia a auto odstavia. Takýto postup je aj pred STK a emisnou kontrolou, ktoré sú robené súbežne. „Máme to nastavené tak, že už s mesačným predstihom hlásime, čo ideme s vozidlom robiť, čo už máme zabezpečené a ktoré komponenty musíme objednať,“ pokračoval.

Ak ste si mysleli, že takmer štyridsaťročná „veteránka“ je stále v servise a dochádza k častým poruchám, mýlite sa. „Motor je príliš jednoduchý a nejaké veľké vady nemávame. Iba štandardné, ktoré sa vyskytujú pri opotrebovávaní každého vozidla. Napríklad v chladiacom systéme praskne hadica. Nemôžeme to považovať za veľkú chybu. Situáciu vieme vyriešiť jednoducho a rýchlo,“ vysvetlil P. Kovalčík.

Technické využitie

IFA už na väčšie zásahy nechodí. Predsa len, mladšie stroje sú moderné, rýchlejšie a technicky na oveľa vyššej úrovni. Ale v prípade potreby je k dispozícii.

„Vozidlo využívame predovšetkým na technické účely. Napríklad, keď dôjde k poruche na výškovej budove, vieme sa k nej bez problémov dostať, rovnako tak do okien. Jej mínusom je skutočnosť, že je určená na cestu a nie do terénu. Ak je povrch čo i len trochu nestabilný, nie je jednoduché sa na miesto dostať. Má poháňanú iba jednu nápravu, takže dokáže ľahko zapadnúť. Ale na spevnených povrchoch, parkoviskách či vyasfaltovaných miestach funguje bez problémov,“ pokračoval J. Kovalčík. Len pre doplnenie, IFA má výsuvný rebrík dlhý tridsať metrov, čiže problém pre ňu nepredstavujú ani tie najvyššie budovy.

Ťahajú to spolu

Zaujímavosťou je, že Peter Kovalčík prišiel pracovať do Železiarní Podbrezová krátko po kúpe vozidla. Rovnako ako IFA, aj on zostal našej spoločnosti verný a spolu to „ťahajú“ už takmer štyri desaťročia. Veliteľ ZHÚ má tak dokonalý prehľad o stave stroja.

IFA funguje aj po takmer štyridsiatich rokoch.

„Keď som sem nastúpil, auto bolo ešte pomerne nové. Bol som radový zamestnanec. O vozidlo sa starám posledných päť, možno šesť rokov. Hoci je technicky v poriadku, dávame si pozor. Nie je sranda manipulovať s takým dlhým výsuvným rebríkom. Je tam lanový mechanizmus a séria kladiek, ktoré sa vysúvajú,“ vysvetľuje. Následne upozornil, že obsluhovať rebrík nemôže hocikto. Kompetentná osoba musí byť vyškolená. A koľko podľa skúseného hasiča môže toto vozidlo ešte fungovať?

„Pri dobrom servise nekonečne dlho,“ povedal s úsmevom a následne dodal: „Už nás všetci na hlavnej ceste predbiehajú a musíme mať doprovod, lebo vytvárame kolónu. Vozidlo dokáže ísť maximálne 60-70 kilometrovou rýchlosťou. Ale nie je to ešte také hrozné. Väčšinou sa i tak zdržujeme v priestoroch závodov alebo jednotlivých prevádzkarní. Na cestu chodíme výlučne kvôli servisu alebo pri presune medzi závodmi,“ dodal na záver J. Kovalčík.

IFA má teda najlepšie časy už za sebou. No hasiči sú na „babičku“ pyšní a s láskou sa o ňu starajú. Veríme, že v garáži našej spoločnosti zostane ešte nejaký ten rôčik.