ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o., poskytuje komplexné zasielateľské služby v oblasti zabezpečenia prepravy tovaru z miesta odoslania do miesta určenia. Aj táto dcérska spoločnosť podbrezovských železiarní sa pasuje s mnohými prekážkami, podobne ako ďalší špeditéri na Slovensku.
O aktuálnej situácii sme sa rozprávali s Annou Kováčovou, riaditeľkou ZANINONI SLOVAKIA, s.r.o.
Máme za sebou prvých šesť mesiacov roka. Ako ich hodnotíte z pohľadu vašej spoločnosti?
– Prvý polrok ubehol veľmi rýchlo, ale každodenné obstarávanie prepráv a pristavovanie vozidiel na nakládku nebolo rutinnou záležitosťou. Pribúdajú nám prepravy, pri ktorých sa kombinuje tovar pre viacerých zákazníkov a nájsť na to vozidlo za určitú cenu je náročnejšie, najmä pri krátkych prepravách. Do značnej miery sa nám mení aj skladba dopravcov, keďže niektorí, s ktorými sme aj dlhodobo spolupracovali, ukončili svoju činnosť alebo znížili svoj vozový park.
Veľkou výzvou pre nás bolo zabezpečenie nadrozmerných prepráv, najmä do belgických prístavov, ale aj do Francúzska, Talianska a Poľska. Celkovo ich bolo 85, čo je značný nárast oproti rovnakému obdobiu v minulom roku, v ktorom ich bolo 50.
Výrazne sa nám zvýšil aj podiel prepravy tovaru po železnici. Ak sme v prvom polroku 2024 zabezpečili prepravu 380 vagónov s 20-tisíc tonami, za šesť mesiacov tohto roku je to viac ako 30-tisíc ton v 640 vagónoch. Určitý podiel na náraste má železničná preprava kontinuálne odlievaných blokov do Nemecka, ale tiež preprava rúr do prístavov v Nemecku a Belgicku.
Ako sa vyvíjali čísla jednotlivých prepráv?
– V prvom polroku 2025 sme celkovo obstarali 3 539 prepráv po ceste a po železnici za viac ako 7,5 miliónov eur so ziskom zodpovedajúcim uvedeným tržbám za predaj vlastných služieb. Z tohto počtu bolo 3 119 exportov do dvadsiatich krajín Európy, najviac do Poľska, Nemecka, Talianska, Španielska a do Českej republiky. Zo 420 importov z ôsmich krajín EÚ na Slovensko to boli prevažne dovozy z Poľska.
Pribudli za ostatné mesiace nejaké novinky v oblasti prepráv? Napríklad nové povinnosti, zmluvy, podmienky jednotlivých štátov a podobne?
– Najvýraznejšia je zmena v systéme mýta na Slovensku. V súvislosti so začlenením smernice EÚ, tzv. Eurovignette, sa aj na Slovensku od 1. júla 2025 zmenil systém výpočtu mýtneho poplatku za používanie ciest nákladnými vozidlami.
Čo to znamená?
– Napríklad, pre návesovú súpravu s emisnou normou EURO 6, ktorá patrí do CO2 triedy 1, táto úprava znamená približne 40-percentné navýšenie za prejdený kilometer. Kým do 30. júna 2025 bola cena na diaľniciach 0,19 eura za kilometer, po novom je to 0,268 eura. To sa, samozrejme, premietlo do cien za jednotlivé prepravy. K zmenám a novým povinnostiam došlo aj v iných krajinách. Napríklad, od 1. júla 2025 došlo k úprave mýtnych sadzieb v Belgicku. V Dánsku sa zdvojnásobili sadzby pokút v súvislosti s porušením predpisov o výbere mýtnych poplatkov, a to bez ohľadu na to, či je porušenie dôsledkom úmyselného podvodu alebo technickej chyby.
Vy ste viackrát v rozhovoroch prízvukovali, že vojenské konflikty situácii v preprave nepomáhajú. Takže v tomto smere sa asi situácia dlhodobo nemení, súhlasíte?
– Súhlasím. Akékoľvek vojenské konflikty alebo politické či ekonomické problémy sa dotýkajú nielen nášho odvetvia, ale ovplyvňujú celkový hospodársky vývoj v krajinách. Či už ide o energie, potraviny, úrokové sadzby, zhoršenie investičného prostredia, ale aj široké spektrum vstupov, výpadok niektorých komponentov, čo spôsobuje tlak na marže výrobcov a to sa postupne pretavuje do cien. V odvetví dopravy došlo k nárastu cien nových vozidiel, náhradných dielov, pneumatík, poistení, mýta, atď. Tak ako vo všetkých odvetviach, výrazne sa zvýšili náklady na pracovnú silu. Pociťujeme to najmä v dostupnosti dopravných kapacít a aj pri požiadavkách na cenu samotnej prepravy.
Máte signály, ako sa bude vyvíjať situácia do konca roka?
– Slovenskí dopravcovia sú pod enormným tlakom – rastúce náklady, tvrdá konkurencia zo zahraničia a neustále sa zhoršujúce podnikateľské prostredie ich dostáva na hranicu existencie. Združenie Česmad informovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky, že až desať percent dopravných spoločností na Slovensku ukončuje vlastnú činnosť pod vplyvom súčasných podmienok a ďalších dopadov tzv. konsolidačného balíčka. Ak sa nenájdu riešenia, hrozí zánik ďalších firiem a ďalšie výrazné oslabenie slovenského sektora cestnej dopravy.
Nesmieme opomenúť ani dlhoročný problém s nedostatkom pracovnej sily. Uvádza sa, že začiatkom tohto roka dosiahol nedostatok profesionálnych vodičov počet takmer 16 a pol tisíc.
Tieto skutočnosti nie sú dobrým signálom ani pre činnosť našej spoločnosti. Robiť nepravidelné prepravy s tzv. časovými oknami pre dodanie tovaru je čoraz náročnejšie najmä so zahraničnými dopravcami, ktorí sa na nakládku do Podbrezovej presúvajú z väčších vzdialeností. Požadujú zaplatenie prejazdu nevyťaženého vozidla, nevedia sa tu orientovať pri nakládke na viacerých miestach a mnohí nemajú žiadne skúsenosti s prepravou rúr, pretože vozia prevažne tovar na paletách.
Napriek všetkému je našou snahou čo najlepšie ustáť v týchto podmienkach tak, aby sme naplnili plán ekonomických ukazovateľov na tento rok a rok 2025 ukončili s kladným hospodárskym výsledkom.