Naše vozidlá sú na zimu pripravené

 

Mechanik pri prezúvaní vozidla.

Po krásnej jeseni sa o slovo hlási zima. Obdobie, kedy sa na chladné mesiace nepripravuje len príroda, ľudia či zvieratá. Na sneh, mráz a poľadovicu musíme prichystať aj svoje motorové vozidlá. Je totiž dôležité jazdiť po cestách bezpečne a neohrozovať svoje zdravie a zdravie iných účastníkov cestnej premávky. Automobily je potrebné „obuť do správnych topánok“, aby počas jazdy stabilne držali na vozovke a nehrozili nebezpečné kolízie.

Vozový park Železiarní Podbrezová a.s. zahŕňa desiatky vozidiel – od osobných až po nákladné. Pred nástupom zimy je nutné všetky prezuť a realizovať aj ďalšie kroky nevyhnutné pre ich chod počas nasledujúcich mesiacov. Pri takom množstve dopravných prostriedkov je jasné, že nie je možné zvládnuť servis za niekoľko dní. Preto je potrebná dlhodobá príprava a s prezúvaním sa začína oveľa skôr ako majú vo zvyku bežní majitelia vozidiel.

„S prípravou na zimné obdobie štartujeme už v polovici septembra. Začíname prezúvať osobné autá z požičovne a postupne aj ostatné, ktoré sú v podniku referentsky riadené,“ povedal Ing. Peter Krajan, vedúci prevádzkarne doprava. Ako ďalej informoval, napriek vyššiemu pracovnému nasadeniu zvládli mechanici všetko načas.

V servise musia prezuť desiatky vozidiel.

„Okrem samotných pneumatík je dôležité myslieť aj na ostatné doplnky, ktoré sú nevyhnutné pre prevádzkovanie vozidla počas zimy. Musíme skontrolovať chladiacu zmes potrebnú pre spoľahlivý chod vozidla, nemrznúce zmesi do ostrekovačov a napríklad aj škrabky na zamrznuté okno. Takže je toho viac a nie je to len o štandardnom prezúvaní,“ pokračoval P. Krajan.

Nedostatok pneumatík

O nedostatočnom počte komponentov v rôznych oblastiach výroby či priemyslu sa hovorí takmer celý kalendárny rok. Automobilkám chýbajú čipy, ktoré v mnohých prípadoch obmedzujú výrobu. Aj naša prevádzkareň dopravy pocítila dôsledky súčasného vývoja na trhu. Hoci situácia nebola taká vážna ako v iných odvetviach, vedenie muselo reagovať pružne, aby dokázalo zabezpečiť všetko ešte pred začiatkom zimnej sezóny.

„Chýbal nám určitý typ a rozmer pneumatík. Na niektoré sme museli dlhšie čakať alebo sme odsúhlasili inú alternatívu, keďže typ dezénu sa na niektorých už nevyrábal,“ doplnil P. Krajan. Zároveň dodal, že hoci niektoré neboli ihneď k dispozícii, prevádzkareň dopravy bola na situáciu pripravená.

„Pneumatiky sme objednávali vopred. S prezúvaním sme začali už skôr, takže sme sa pripravili aj na takúto situáciu. Pneuservis na zimné obdobie všetkých automobilov v podniku trvá totiž až dva mesiace a nie je možné realizovať ho v krátkom časovom horizonte.“

Pneumatiky skladujú

Prevádzkareň doprava musí za pomerne krátke obdobie prezuť desiatky vozidiel. Je to časovo náročná práca, ale za roky praxe si vedia pracovníci poradiť, aby všetko stihli ešte do príchodu zimy. Prezuté pneumatiky musia následne uskladniť, čo nie je úplne jednoduché, nakoľko ide o stovky gúm. „Pneumatiky z vozidiel Železiarní Podbrezová uskladňujeme v rámci cestnej dopravy, konkrétne v pivniciach budovy a skladoch nášho sídla. Tých máme ale viac. Ďalší je pri opravovni nákladných automobilov. Je to taký hotel pre pneumatiky,“ povedal odľahčene vedúci dopravy.

Čakajú na prvý sneh

Ako povedal P. Krajan, prezúvanie do zimného obdobia je vždy časovo náročnejšie. Keď sa na jar otepľuje, vodičov čas až tak nenaháňa. Môžu totiž jazdiť dlhšie aj na zimných gumách. Do prezúvania ich netlačia ani podmienky na cestných komunikáciách. Iné je to na jeseň. S príchodom zimy môže byť jazda na letných gumách nebezpečná. Vodiči často situáciu podceňujú a spoliehajú sa, že ak nie je sneh, nie je potrebná výmena pneumatík. „Keď napadne prvý sneh, chcú auto prezuť čo najrýchlejšie, no musia si uvedomiť, že kapacity servisov sú naplnené. Aj preto naša prevádzkareň prezúva vnútropodnikové autá dosť zavčasu, aby sme mali vytvorené časové rezervy,“ upozornil.

Neistota dnešnej doby zasiahla aj mechanikov v našej spoločnosti. Pripraviť množstvo vozidiel na zimu je náročné i z pohľadu počtu pracovníkov a v súčasnosti môže niekoľko z nich vypadnúť kvôli práceneschopnosti či karanténe. „Rátali sme aj s touto možnosťou. Ale dnes môžem povedať, že prezúvanie sme zvládli a všetky vozidlá sú pripravené a bezpečné,“ dodal na záver P. Krajan.