V máji bola v oceliarni realizovaná stredná oprava, jej súčasťou bola aj investičná akcia

Práce počas strednej opravy trvali viac ako týždeň a počas nich bolo realizovaných mnoho úloh. Zapojili sa do nich naši zamestnanci i pracovníci viacerých externých firiem. 				                        Foto: D. NosáľV dňoch 5. až 13. mája sa v oceliarni uskutočnila plánovaná stredná oprava. Okrem zamestnancov akciovej spoločnosti Železiarne Podbrezová sa na plnení úloh podieľali aj viaceré externé firmy.

Májová stredná oprava trvala tento rok dlhšie ako zvyčajne. Ako informoval Dušan Nosáľ, prevádzkovo-technický zamestnanec strojnej údržby v prevádzkarňach centrálna údržba a oceliareň, predchádzala jej dôkladná príprava, plánovanie či zabezpečenie potrebných komponentov a ľudských zdrojov.

„Nedávno skončená stredná oprava v oceliarni bola časovo dlhšia z dôvodu, že okrem plánovaných úloh bola realizovaná aj investičná akcia. Konkrétne išlo o montáž nových horizontálnych ohrevov. Keďže bol celý tento proces časovo náročnejší, pristúpili sme aj k výmene nosníka podlahy pred pecou EAF,“ povedal D. Nosáľ a doplnil, že jeho poškodenie bolo zistené počas decembrovej strednej opravy. Aj preto padlo rozhodnutie, že je potrebná jeho výmena, keďže ide o mimoriadne dôležitú súčasť výrobného procesu.

„Pôvodný nosník bolo potrebné najskôr demontovať, čomu predchádzalo rozobratie výmurovky podlahy, demontáž krycích plechov podlahy, demontáž tepelného štítu v bulerovom priestore a demontáž tepelného štítu troskového otvoru. Keď boli tieto úlohy splnené, následne došlo k samotnej výmene, čo predstavovalo náročný technologický proces. Súčasťou prác bola tiež výmena tepelného štítu troskového otvoru. Napokon sa podarilo všetky kroky úspešne realizovať a nový nosník v súčasnosti naplno plní svoj účel,“ pokračoval D. Nosáľ a dodal, že práce prebiehali v nepretržitom 24-hodinovom režime.

Nové horizontálne ohrevy

Ak sa ešte vrátime k montáži nových horizontálnych ohrevov, aj v tomto prípade si investícia vyžadovala dôkladnú prípravu.

„Bolo nutné demontovať pôvodné zariadenie a sanovať betónový priestor. Keďže dochádzalo k zalievaniu základových rámov do betónu, nevyhnutný čas predstavovalo tvrdnutie. Popri týchto úlohách boli namontované prívody na plyn a stlačený vzduch. Po odskúšaní a vyladení všetkých detailov boli práce na inštalácii horizontálnych ohrevov ukončené,“ poznamenal.

Popri výmene nosníka a inštalácii nových horizontálnych ohrevov boli uskutočnené aj ďalšie väčšie či menšie úlohy na jednotlivých zariadeniach. Išlo o bežné práce, ktoré sa počas pravidelných stredných opráv realizujú.

Z mnohých Dušan Nosáľ spomenul: „Na zariadení plynulého odlievania prebehli viaceré opravy, ktoré robievame pravidelne. Spomenúť možno preventívnu výmenu ťažno-rovnacích stolíc na druhom liacom prúde, opravu rezačiek GEGA, výmenu odpadového potrubia chladenia roštníc na chladníku, opaľovanie a čistenie sekundárnych komôr či výmenu poškodených roštov.“

Medzi významné úlohy možno zaradiť i opravu otočného dopravníka.

„Museli sme ho zložiť, preskúmať a v priebehu opravy nechať vyrobiť nové klzné puzdro na strediaci čap otoče, čo sa napokon podarilo. Taktiež došlo k výmene podvozkov a koľajnice.“

Opravy na žeriavoch

Súčasťou strednej opravy bola aj montáž nového centrálneho mazania koľajovej dráhy na prekládkovom šrotovom poli či oprava žeriavov.

„Uskutočnili sme generálnu opravu otoče žeriava číslo 239, kde bola vymenená koľajnica otoče, podvozky, prevodovka a reťaz otoče. Na sádzacom žeriave číslo 269 došlo k výmene transmisií a pohonov na pojazde mosta. Na liacom žeriave číslo 234 sme vymenili brzdové bubny a základy na brzde pomocného zdvihu,,“ pokračoval D. Nosáľ a v závere dodal: „Počas májovej strednej opravy sme realizovali množstvo úloh. Som rád, že môžem skonštatovať, že sme všetky splnili a opravy dokončili v plánovanom termíne. Ďakujem zamestnancom podbrezovských železiarní, pracovníkom externých firiem i všetkým, ktorí sa akýmkoľvek spôsobom podieľali na strednej oprave, ktorá z pohľadu našej akciovej spoločnosti dopadla úspešne,“ uzavrel.