Reklama nás sprevádza na každom kroku už dlhé stáročia. Kedysi na svoje produkty na trhoch upozorňovali vyvolávači, neskôr dominovali tlačené materiály, dnes sa svet reklamy nezaobíde bez televízie a sociálnych sietí. Spôsobov je množstvo a vybrať ten správny nástroj nie je vždy jednoduché. Po jeho určení do procesu vstupujú grafici, textári, ba aj psychológovia, aby dali reklame definitívny tvar. Aj naša firma má množstvo spôsobov ako sa zviditeľniť a jej dcérske spoločnosti prikladajú do marketingového mixu ďalšie polienka. Jedným z nich je aj polep na kamiónoch, ktoré brázdia európske cesty. Známou v tomto segmente je najmä obchodná spoločnosť Slovrur.
Príbeh plachiet na kamiónoch s potlačou firmy Slovrur sa začal pred dvadsiatimi rokmi z iniciatívy Lucjana Igrasa, zakladateľa a majiteľa dopravnej spoločnosti Lugras. Ten oslovil našu obchodnú spoločnosť pôsobiacu v Poľsku s tým, aby mu pomohli pri nákupe krycích plachiet pre jeho nákladné auto a na oplátku by kamión na cestách prezentoval reklamu firmy Slovrur. Mal tiež pripravený návrh, ktorý zobrazoval kovboja s brokovnicou v ruke v tvare dlhej rúry s reklamným sloganom: „Rúry pre vás.“
Nápaditá grafika v tom čase vynikala medzi tisíckami nákladných áut jazdiacich po poľských cestách, ktoré boli prevažne jednofarebné, zvyčajne sivé, niekedy len s logom. Po pozitívnych odozvách bol kovbojský motív použitý aj na viacerých propagačných predmetoch firmy, čím vznikla určitá prezentačná synergia. Neskôr bola vytvorená aj „ženská verzia“ tejto grafiky. Je potrebné spomenúť, že Lucjan Igras nosil kovbojský klobúk a čižmy, husté fúzy a niektorí si dokonca pomýlili postavu na plachte s ním samotným.
Pirátsky dizajn
Skutočným hitom sa stal kamión s pirátskym dizajnom. Ťahač bol firmou Lugras zakúpený už s potlačou známeho filmu „Piráti z Karibiku.“ Zaujímavosťou je, že aj interiér kabíny bol zariadený v tomto štýle. Ostávalo už len doplniť kamión potlačou prívesu. Plachta na ňom zobrazovala plachetnicu a piráta pozerajúceho sa cez ďalekohľad, ktorým bola oceľová rúra a plachetnica mala na boku napísaný názov firmy Slovrur. Reklamný slogan bol v preklade „Rúry, ako vidíte,“ čo je v poľštine vtipná slovná hračka. Nákladné auto a jeho príves boli hitom na mnohých podujatiach, veľtrhoch a výstavách. Dnes však už cesty po Európe nebrázdi, nakoľko bol účastníkom dopravnej nehody a nikdy nebol zrekonštruovaný.
Spolupráca v takomto reklamnom formáte však bola úspešná, autá vzbudzovali pozornosť, čím budovali značku Slovrur v Poľsku i v zahraničí. Bolo len otázkou času, kedy pribudnú ďalšie grafiky na prívesoch. Reklama by sa však nemala zameriavať len na prezentáciu produktu. Mala by cieliť aj na zážitky a vyvolanie emócie. Ide o to, aby si zákazník nekúpil len samotný produkt, ale aj to, čo mu dá prestíž, pocit šťastia a pokoja v duši, bezpečia alebo spolupatričnosti. Takto si veľké svetové značky budujú silné puto so spotrebiteľmi, čo presahuje čisto funkčné vlastnosti produktu. A práve tento prístup nasledoval pri navrhovaní plachty „Golfistka.“
eklamný slogan a rôzne prvky grafiky, ktoré spájajú naše produkty s golfom, to všetko mal v hlave Andrzej Wolak, manažér obchodného úseku spoločnosti Slovrur, keď načrtol dizajn spomínaného polepu. Reklamný slogan „Naše rúry – tvoj pokoj“ má zaujať predstavivosť a podvedome presvedčiť, že obchodovanie so Slovrurom zákazníkovi umožní stráviť kvalitný čas na golfovom ihrisku, ďaleko od problémov a zhonu tohto sveta.
Inšpirácia seriálom
Najnovšou akvizíciu spolupráce firmy Lugras a Slovruru je potlač inšpirovaná seriálom s názvom „Hra o tróny.“ Aj v tomto prípade je za návrhom Andrzej Wolak, ktorý pri spomienke na návrh hovorí: „Jednou z hlavných postáv tohto seriálu je Daenerys, ktorú tvorcovia predstavili ako zrodenú z búrky, z rodu Targaryenov, prvá svojho mena, matka drakov. Môj pôvodný návrh teda zobrazoval herečku Emiliu Clarkovú v úlohe Daenerys a jedného z jej drakov ako chrlí oheň na rúry, samozrejme, valcované za tepla – také jasné posolstvo. Reklamný slogan „Rúry zrodené v ohni“ je zároveň odkazom na postavu zo seriálu a aj na rozžeravenú karuselovú pec vo valcovni, kde sa rodia produkty, ktoré ponúkame zákazníkom.“
Kvôli autorským právam bola pôvodná herečka zo seriálu nahradená modelkou, podobne aj drak je úplne odlišný od toho, ktorého diváci poznajú z televízie. V súlade s autorskými právami je však font písma, ktorý je identický s reklamným sloganom kultového seriálu.
Známy biznismen Henry Ford kedysi povedal: „Keby som mal vo vrecku posledný dolár, investoval by som ho do reklamy.“
Cieľom reklamy je teda predať produkt, no spôsobov ako to urobiť je nespočetné množstvo. Polep na kamióne je jednou z nich, keďže ide o účinnú formu oslovenia širokého publika. Či už si reklamu všimnú vodiči na cestách alebo upúta pozornosť počas parkovania, stále ide o efektívny spôsob mobilnej reklamy posilňujúci identitu firemnej značky. A ak sa spojí originalita, humor a pútavé grafické prevedenie, potom reklama splní svoj základný účel – ostať v pamäti verejnosti natrvalo a zapísať sa do jej povedomia.

