Na hrade Ľupča ukončili letnú sezónu, pamiatka je otvorená aj počas jesenných mesiacov

Časť lektorského tímu spolu s kastelánom hradu Ľupča. Práve smerom k výkladu sú adresované pozitívne slová od návštevníkov. Foto: archív hraduPosledným augustovým dňom ukončili na hrade Ľupča letnú sezónu. Podľa Vladimíra Homolu, kastelána hradu, mala dve tváre. Na jednej strane priniesla vypredané nočné prehliadky či bohato navštevovaný sprievodný program, na strane druhej ju poznačil presun koncertu Heleny Vondráčkovej či úplné zrušenie populárneho festivalu Dračie dni. Napriek týmto nepredvídateľným okolnostiam bolo leto úspešné.

Kým koncert českej hudobnej legendy Heleny Vondráčkovej organizátor presunul do kultúrneho domu v Slovenskej Ľupči, Dračie dni boli zrušené úplne. V oboch prípadoch zohralo úlohu počasie. „Išlo o situácie, s ktorými je potrebné rátať. V takýchto prípadoch sa snažíme flexibilne reagovať, aby hrad zostával v povedomí širokého spektra návštevníkov. Naším cieľom je prezentovať aktivity vlastníka hradu prostredníctvom kvalitného kultúrneho programu a dôstojnej správy historického dedičstva,“ hovorí kastelán.


Mesiace júl a august boli z pohľadu návštevnosti slabšie v porovnaní s tým istým obdobím minulého roka. Napriek tomu zavítalo na hrad počas prázdnin viac ako 12-tisíc ľudí. „Vysokú návštevnosť sme evidovali počas vybraných nedieľ, kedy na dolnom nádvorí prebiehali sokoliarske vystúpenia. Tie prilákali najmä rodiny s deťmi a taktiež domácich návštevníkov, ktorí si túto jedinečnú atmosféru nenechali ujsť. Zaradenie kvalitného doplnkového programu sa nám znovu osvedčilo aj v tejto sezóne. Preto veríme, že v spolupráci budeme pokračovať aj v ďalších rokoch,“ pokračuje V. Homola.

Úspešné nočné prehliadky

Mimoriadne veľký záujem bol o predstavenie členov historického zoskupenia Projekt Donč, tentokrát na tému poľovačky, ktoré bolo spojené s nočnými prehliadkami hradu. „Oba dni boli vypredané, čo potvrdilo záujem verejnosti o netradičné formy prezentácie histórie.“ Ako prezradil kastelán, v nadchádzajúcej sezóne plánujú v tradícii pokračovať a nočné prehliadky rozšíriť na dva víkendové termíny.

Rast tržieb

Hoci počas leta zavítalo na hrad Ľupča menej ľudí, priebežná tohtoročná návštevnosť sa vyvíja priaznivo, a to najmä vďaka trom rekordným jarným mesiacom pred začiatkom hlavnej sezóny.Pohľad z novootvorenej bašty na hrad a jeho dolné nádvorie.  Foto: M. Gončár

„Ukazuje sa, že mnohí si návštevu hradu plánujú vedome a niektorí uprednostňujú pokojnejšie obdobie mimo hlavnej sezóny. Vyhýbajú sa tak zvýšenému ruchu, plnému parkovisku či horúcemu počasiu. Prehliadka mimo letných prázdnin má komornejší charakter, keďže ju absolvujú menšie skupiny, čo prispieva k celkovej kvalite zážitku,“ potvrdil.

Hoci počet návštevníkov počas leta mierne klesol, potešil nárast tržieb. „Pripisujeme ich najmä zvýšenému záujmu o hradné publikácie a bohatú ponuku suvenírov. Hlavným hitom nedávno skončeného leta sa stali sedmové karty, ktoré si návštevníci obľúbili pre ich jedinečný dizajn a silný kultúrny odkaz,“ hovorí kastelán.

Ako dodal, nový suvenír spája tradíciu, výtvarné spracovanie a hrdosť na slovenské dedičstvo. Karty boli pre hrad Ľupča navrhnuté a vyrobené priamo v Slovenskej Ľupči. Predstavujú originálne spojenie lokálnej tvorivosti a historického príbehu miesta. „Každá karta je malým umeleckým dielom, ktoré návštevníka prevedie štyrmi nádhernými regiónmi Slovenska — Oravou, Liptovom, Horehroním a Šarišom. Tento suvenír sa stal nielen obľúbenou pamiatkou, ale aj dôkazom, že hrad Ľupča dokáže prepájať minulosť s prítomnosťou cez kvalitné a zmysluplné produkty,“ doplnil V. Homola.

Pozitívna odozva

Na hrade venujú osobitnú pozornosť kvalite lektorského výkladu, ktorú sa snažia každoročne posúvať o krok vpred. „Myslím si, že sa nám to darí, čo potvrdzujú aj verejne dostupné recenzie návštevníkov na internete, v ktorých prevládajú mimoriadne pozitívne hodnotenia práve na odborný a pútavý výklad. Ku kladným slovám prispieva aj živá obnova hradu a postupné sprístupňovanie jeho nových častí. V tomto roku sme návštevníkom predstavili zbierku profesora Júliusa Forsthoffera a otvorili baštu na dolnom nádvorí. Významným faktorom je aj vyvážený pomer výšky vstupného k obsahu, ktorý hrad ponúka,“ dopĺňa.

Dôkazom slov Vladimíra Homolu sú aj spomínané recenzie. Z mnohých vyberáme niektoré:
„Hrad bol krásny a je vidieť, že sa oň starajú. Sprievodkyňa bola perfektná, vtipná a bavilo nás ju počúvať. Určite odporúčam návštevu hradu každému, kto pôjde okolo,“ napísala Maťka Šichmanová.
Tomáš Vásky zanechal takýto odkaz: „Krásny hrad vo vlastníctve Železiarní Podbrezová, ktoré ho zrekonštruovali, za čo im patrí obdiv.“

No a z recenzií ešte vyberáme komentár od Renáty Ontkovej: „Krásny hrad, prijateľné vstupné. Sprievodkyňa bola výborná a zaujala aj deti vo veku šesť a osem rokov. Hrad je udržiavaný, pričom sa snažia o obnovu aj ďalších častí. Rozhodne odporúčam.“

Hrad Ľupča sa teda teší priazni návštevníkov. Stáva sa vyhľadávanou destináciou cestovného ruchu v regióne a v niektorých obdobiach dosahuje dokonca vyššiu návštevnosť než veľké múzeá v bezprostrednom okolí.

Sezóna pokračuje

Po letnej sezóne je hrad naďalej otvorený. Komentované prehliadky sú cez víkendy a sviatky, počas pracovných dní je otvorený len dolný hrad bez sprievodcu. V prípade organizovanej skupiny je možnosť komentovanej prehliadky aj počas týždňa. Dolný hrad je sprístupnený každý deň okrem pondelka, a to až do konca novembra.

„V nasledujúcich mesiacoch sa zameriame na zdokonaľovanie webového obsahu, aby sme návštevníkom ponúkli ešte lepší informačný servis. Pripravujeme tiež realizáciu jednej výstavy a adekvátnu kultúrnu náhradu za podujatia, ktoré sa počas leta nemohli uskutočniť. Samozrejme, pokračujeme aj v obnove ďalších častí hradu, aby sme zachovali jeho historickú hodnotu a zároveň rozšírili možnosti prezentácie tohto výnimočného miesta,“ uzavrel V. Homola.

Leto v číslach

• Celkový počet návštevníkov: 12 024
• Počet predaných rodinných vstupov: 745
• Päť najčastejších krajín, odkiaľ prichádzajú návštevníci: Slovensko, Maďarsko, Česko, Poľsko, Nemecko.
• Ďalšie národnosti: Francúzsko, Ukrajina, Nový Zéland a ďalšie.
• Počet zrealizovaných komentovaných prehliadok: 553
• Počet predaných publikácií o hrade: 61 kusov
• Počet predaných magnetiek: 1981 kusov.