Jozef Ďurian: V ŽIAROMATE Kalinovo sme prijali viaceré úsporné opatrenia

Jozef Ďurian

Akciová spoločnosť ŽIAROMAT v Kalinove je tradičný výrobca žiaruvzdorných materiálov s históriou siahajúcou až do roku 1890. K výrobe ju predurčuje bohatý výskyt žiaruvzdorných ílov v lokalite Ipeľskej kotliny a v minulosti tiež geografická blízkosť viacerých spracovateľov železnej rudy a rúd neželezných kovov.
Novohradská fabrika naplno pociťuje neľahkú situáciu v priemysle. O predošlých mesiacoch, súčasnosti i o prognózach sme sa rozprávali s Jozefom Ďurianom, generálnym riaditeľom akciovej spoločnosti ŽIAROMAT Kalinovo.

Prehupli sme sa do druhej polovice kalendárneho roka. Aké boli predošlé mesiace?
– Začiatok roka 2025 bol pre spoločnosť ŽIAROMAT náročný. Pokles obchodných objednávok, ktorý sa výrazne prejavil už v druhom polroku vlaňajška, pokračoval aj v prvých mesiacoch tohto roka. Priemerná výrobná produkcia sa pohybovala na úrovni približne 70 percent porovnateľného obdobia roka 2024. V oblasti tržieb za vlastné výrobky sme v prvom polroku zaznamenali pokles o 28 percent v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška.

Ako ste reagovali na túto nepriaznivú situáciu?
– Prijali sme viaceré úsporné opatrenia, najmä v oblasti nákupu surovín a materiálov, spotreby energií a personálnych nákladov. Vďaka týmto krokom sa nám podarilo znížiť celkové náklady spoločnosti o 26 percent. Napriek týmto úspechom bola nálada v podniku v úvode roka poznačená zhoršenou situáciou na trhu.

Priemysel zažíva veľmi náročné obdobie, ktoré trvá už pomerne dlhý čas. S akými prekážkami ste sa ešte museli v ostatnom období najviac pasovať?
– Konkurencia európskych a čínskych výrobcov žiaruvzdorných materiálov vytvára v Európe silný tlak na udržiavanie nízkych cien. V segmente magnéziovo-uhlíkatých stavív dokonca došlo k ich výraznému poklesu. Trh na Ukrajine, ktorý bol pre nás v minulosti veľmi perspektívny, je v súčasnosti nedostupný. Antidumpingové clá na suroviny na báze oxidu hliníka zvyšujú ceny vstupných materiálov dovážaných z Číny. Sekundárne nás nepriaznivo ovplyvňuje aj colná politika USA. Aktuálnu situáciu možno prirovnať k balansovaniu na tenkom a klzkom lane medzi obchodnou krízou a krízou v oblasti nákladov.

Aj výroba v Kalinove je výrazne ovplyvnená negatívnou situáciou na trhu.  	               
	                                                                                                                                      Foto: M. Štefánik

Vieme, že situácia nie je jednoduchá. Čo všetko sa vám napriek tomu v tomto roku už podarilo?
– Jednou z hlavných úloh pre rok 2025 bolo zníženie stavu zásob hotových výrobkov, najmä tých s nízkou obrátkovosťou. Snažíme sa kontinuálne znižovať množstvo skladovaných výrobkov, aby sme viazali menej finančných prostriedkov. Doposiaľ sme stav zásob znížili o približne 500 ton, vrátane neobrátkového sortimentu. Menší zákazníci, napríklad zlievarne, nás upozornili, že pri ich poklese výroby je odber kamiónového množstva neefektívny, keďže môže predstavovať celoročnú spotrebu výrobku. Ako reakciu sme zaviedli paletový predaj, čím sme dosiahli väčšiu pružnosť dodávok a vyššiu obrátkovosť zásob. Významný posun sme dosiahli aj vo vývoji nákladového modelu – softvérovej aplikácie na priebežné kalkulovanie nákladov všetkých našich výrobkov. Táto aplikácia nám umožňuje presnejšie rozhodovanie o predajných cenách a identifikáciu konkrétnych možností na znižovanie výrobných nákladov. Podarilo sa nám dohodnúť výhodnejšie ceny energií, predovšetkým plynu, pre rok 2026 – a to v komoditnej zložke aj v distribučných poplatkoch. V neposlednom rade sme pripravili novú, modernejšiu webovú stránku spoločnosti, ktorá už čoskoro nahradí súčasnú a zároveň sme vytvorili prvý internetový obchod určený pre menších B2B aj pre B2C zákazníkov.

Keď sme sa zhovárali v úvode roka, spomínali ste, že sa budete snažiť získať čo najviac objednávok a preniknúť aj na nové trhy. Podarilo sa vám tieto ciele aspoň čiastočne naplniť?
– V decembri 2024 došlo k personálnej zmene vo vedení obchodného úseku. Nový obchodný riaditeľ mal len 30 dní na prijatie opatrení smerujúcich k naplneniu stanovených cieľov. Som rád, že už v prvom polroku 2025 sme získali nových zákazníkov na Slovensku, v Maďarsku, Českej republike a v Nemecku, pričom nemecký trh považujeme za nový a perspektívny, keďže sme na ňom dlhodobo nepôsobili. Zároveň sa nám podarilo zvýšiť množstvo objednávok od niektorých stálych domácich aj zahraničných zákazníkov. Na druhej strane, u časti existujúcich odberateľov dochádza k poklesu objednávok z dôvodu ich vlastných nepriaznivých ekonomických podmienok.

Ako vyzerá situácia na najbližšie týždne a mesiace? Viete odhadnúť, ako sa bude vyvíjať?
– V súčasnosti si netrúfam povedať, či už v našom odvetví vidíme svetlo na konci tunela. Tešíme sa z dosiahnutých úspechov, no pre prekonanie krízového obdobia musíme vynaložiť ešte viac úsilia. Podarilo sa nám zvrátiť negatívny trend a stabilizovať hospodársku situáciu. Verím, že koncoročné výsledky budú lepšie než sme pôvodne plánovali, čo by mohlo byť signálom, že rok 2026 bude priaznivejší.