PODBREZOVAN   09 / 2007

STRANA 2

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6

Vyroba


<<<

Zavod na spracovanie starych vozidiel a kovoveho odpadu 

 v Hliniku nad Hronom    

    Spolocnost ZP EKO QELET a.s., zaoberajuca sa vykupom a spracovanim kovoveho srotu a farebnych kovov, ktorej majoritnym vlastnikom su Zeleziarne Podbrezova a.s., vznikla v roku 1993 ako rodinna firma a postupne sa rozrastla do akciovej spolocnosti so 195 zamestnancami a rocnou produkciou 240 tisic ton kovoveho srotu.

        V ramci rozvoja svojich podnikatelskych aktivit zacal ZP EKO Qelet vystavbu Zavodu na spracovanie starych vozidiel a kovoveho odpadu, v priemyselnej zone Hlinika nad Hronom.
       Na ploche styroch hektarov  v priebehu  dvanastich mesiacov  vznikne  spracovacie centrum, ktore bude najmodernejsie a najefektivnejsie zhodnocovat kovovy odpad na Slovensku. Cielova rocna produkcia pri jednozmennej prevadzke bude 92 000 ton sredrovaneho oceloveho srotu, zbaveneho neziaducich kovovych i nekovovych primesi. Vzniknuty produkt sa zhodnoti ako vstupna surovina pre Zeleziarne  Podbrezova v elektrickej oblukovej peci, pri vyrobe ocele a dalej na  finalny produkt – bezsvikove ocelove rury.
        Princip spracovania odpadu je  v tom, ze klucove  technologicke zariadenie vyrobene v Taliansku, metodou sredrovania kovovy odpad,  ako i cely odstrojeny automobil  v  komore sredra trha a stlaca, az  kym sa zmenseny nedostane cez rost na dalsiu separaciu.
        V dalsej casti  linky sa takto upraveny  odpad  protismernym prudom vzduchu ocisti od prachovych a nekovovych casti a nasledne sa dvojnasobnou magnetickou separaciou oddelia nemagneticke frakcie  od oceloveho srotu, ktory  sa dopravnikom naklada priamo do zeleznicnych vagonov,  resp. na skladku  a expeduje sa do Zeleziarni Podbrezova.
        Pomocou zostatkoveho magnetizmu sa v ramci tohto technologickeho procesu  v linke sekundarne triedia nezelezne kovy, plasty, guma, sklo  a  nasledne sa zhromazduju pred ich dalsim zhodnotenim.  
       Vykon  technologickej linky je od  40 - 60 t/hod.  upraveneho oceloveho srotu pri objemovej hmotnosti 1,0 – 1,3 t/m3 a velkosti kusov  do 200 mm,  pri maximalnej hrubke materialu   6 mm.
    Elektricky vykon  hlavneho elektromotora sredrovacej linky bude az 1840 kW .
    Sucastou  zavodu  bude tiez autorizovane pracovisko na vysusovanie a odstrojovanie starych vozidiel kategorie N1 a M1 – linka  SEDA Single Station,  pred  ich  dalsim  spracovanim na sredrovacej linke. Zber starych vozidiel a autovrakov bude spolocnost ZP EKO QELET a.s.,  zabezpecovat vo svojich 15 prevadzkach situovanych v lokalitach zapadneho a stredneho Slovenska.
    Na vlastnej sredrovacej linke bude pracovat 5 pracovnikov v jednozmennej prevadzke a v celom zavode celkovo 25 zamestnancov.
    Vyznam tejto investicie, v celkovom objeme temer 500 mil. Sk, financovanej kombinaciou   uveru , z vlastnych  zdrojov spolocnosti a s ciastocnym prispevkom z  Recyklacneho fondu  je v tom, ze vznikne uzatvoreny cyklus zberu, spracovania a zhodnotenia  kovoveho odpadu v jednej akciovej spolocnosti.
     Vyhoda tohto projektu je v tom, ze cely sa realizuje v rezii hutnickeho kombinatu a dosahovane ekologicke a ekonomicke prinosy,  v kazdej etape tohto cyklu,  sa tvoria  a zostavaju na Slovensku.

Ing. L. Schwarzbacher, tech. riaditel ZP a.s.

 

Tu bude o rok stat novy zavod. Foto: A. Nociarova

 


Vykupna Brezno – pri stanici

Otvaracie hodiny:

Po – Pia 9.00 – 17.00 hod,

So 8.00 – 13.00 hod.

Kontakt : 0911 713461


<<<

 RENOVACIA NASYPKY

  V ramci strednej opravy v oceliarni bola demontovana nasypka  prisad do EOP, ktorej renovaciu si vyziadalo vyrazne poskodenie abraziou a dlhodobym prevadzkovanim pri vysokych teplotach. Ciastocna renovacia zahrnala najviac opotrebovane casti nasypky a vykonali ju zamestnanci zvarovne rur velkych priemerov. Vymenili polovicu potrubia priemeru 433x10, mat.: S 355 J2 + N. Druha polovica nasypky bola vyzvarana s odstranenim vsetkych trhlin. V najblizsej dobe oddelenie konstrukcie pripravuje vykresovu dokumentaciu tohto nahradneho dielca a novy bude vyrobeny vo zvarovni rur.

P. Sagat, technolog Vz  Foto: V. Kukolova


<<<

Generalna oprava na kolajach 

    Prevadzkaren doprava spravuje priblizne 25 kilometrov vlastnej kolajovej vlecky a 105 vyhybiek. Vyhovujuci technicky stav na nich zabezpecuje vlastnym udrzbarskym strediskom - stavba a udrzba trate. Kazdy urcite pochopi, ze medzi tolkymi kilometrami vlecky su useky, ktore su z pohladu spolocnosti zivotne dolezite, napriklad pre zabezpecenie chodu technologickych zariadeni v oceliarni, kde pri zavaznej poruche moze byt ohrozena aj samotna vyroba.
   Takymto usekom je vlecka od II. vyhybkarskeho stanovista v starom zavode k oceliarni   a k zriadeniu pre plynulo odlievanu ocel.  Je to subor kolaji, z ktorych kazda ma svoj vlastny vyznam a sluzi na zabezpecenie vsetkych cinnosti suvisiacich s vyrobou ocele plynulo odlievanych ocelovych blokov a toku materialu.
   Z uvedenych dovodov prevadzkaren doprava vyuzila odstavku elektrickej pece, suvisiacu s jej intenzifikaciou, a dlhodobo pripravovala generalnu opravu (GO) najopotrebovanejsich casti vlecky. Islo hlavne o krizovatkovu vyhybku c. 34 (tzv. anglicanku), kolaj c. 28, sluziacu aj ako cestny prechod pre motorove vozidla do zasobovania a kolaj c. 3. ( tzv. troskovu ), kolaj c. 8 ( tzv. kosovu)  na prekladkovom srotovom poli, taktiez sluziacu ako prechod pre motorove vozidla a kolaj c. 22, pod murom, smerom k zariadeniu pre plynulo odlievane ocelove bloky a k skladu hotovych rur pre valcovnu bezsvikovych rur.

   Samotna oprava pozostavala z vymeny kolajoveho lozka vyhybky c. 34, s geotextilnou izolaciou zamedzujucou vnikaniu spodnych vod do kolajiska, z vymeny 25 bm kolaji c. 28, s montazou noveho kovoveho cestneho prechodu, vymeny 50 bm kolaji c. 03 a c. 08 a vymenou 50 bm kolaji c. 22, s novym vytycenym prechodovym oblukom.

   Sucastou GO je aj podbitie priblizne 800 bm vybratych casti vlecky a 15 kusov vyhybiek strojnou podbijackou PLLASSER, pretoze si to vyzadoval ich technicky stav. Z dovodu velkeho rozsahu prac, za kratku dobu, musela prevadzkaren doprava zabezpecit dve GO dodavatelskym sposobom, avsak za pouzitia mechanizmov a aut ZP a.s.
   Uvedeny rozsah prac, na troch samostatnych usekoch vlecky, bol mimoriadne narocny na cinnost mechanizmov, aut a ludi. Vyzadovalo si to operativnu, presnu koordinaciu vsetkych cinnosti. O tom, ze sa nam to podarilo, svedci skutocnost, ze prace na tejto GO budu ukoncene skor, ako sme predpokladali.
   Treba ocenit iniciativu vsetkych, ktori sa na opravach akymkolvek sposobom podielali, pricom mimoriadne ocenenie si zasluzia - majster udrzby trati a dispecer cestnej dopravy, ktori dokazali suhru strojov a ludi zladit k uspesnemu vysledku.

V. Patus  Foto: M. Jancovic


<<<

PODBREZOVAN   09 / 2007

STRANA 2

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6