v Hliniku
nad Hronom
Spolocnost ZP EKO QELET a.s., zaoberajuca sa vykupom a spracovanim
kovoveho srotu a farebnych kovov, ktorej majoritnym vlastnikom su Zeleziarne
Podbrezova a.s., vznikla v roku 1993 ako rodinna firma a postupne sa
rozrastla do akciovej spolocnosti so 195 zamestnancami a rocnou produkciou
240 tisic ton kovoveho srotu.
V ramci rozvoja svojich podnikatelskych aktivit zacal ZP EKO
Qelet vystavbu Zavodu na
spracovanie starych vozidiel a kovoveho odpadu, v priemyselnej zone Hlinika
nad Hronom.
Na ploche styroch hektarov v priebehu dvanastich mesiacov
vznikne spracovacie centrum, ktore bude najmodernejsie a najefektivnejsie
zhodnocovat kovovy odpad na Slovensku. Cielova rocna produkcia pri
jednozmennej prevadzke bude 92 000 ton sredrovaneho oceloveho srotu,
zbaveneho neziaducich kovovych i nekovovych primesi. Vzniknuty produkt sa
zhodnoti ako vstupna surovina pre Zeleziarne Podbrezova v elektrickej
oblukovej peci, pri vyrobe ocele a dalej na finalny produkt –
bezsvikove ocelove rury.
Princip spracovania odpadu je v tom, ze klucove technologicke
zariadenie vyrobene v Taliansku, metodou sredrovania kovovy odpad, ako
i cely odstrojeny automobil v komore sredra trha a stlaca, az
kym sa zmenseny nedostane cez rost na dalsiu separaciu.
V dalsej casti linky sa takto upraveny odpad protismernym
prudom vzduchu ocisti od prachovych a nekovovych casti a nasledne sa
dvojnasobnou magnetickou separaciou oddelia nemagneticke frakcie od
oceloveho srotu, ktory sa dopravnikom naklada priamo do zeleznicnych
vagonov, resp. na skladku a expeduje sa do Zeleziarni
Podbrezova.
Pomocou zostatkoveho magnetizmu sa v ramci tohto technologickeho procesu
v linke sekundarne triedia nezelezne kovy, plasty, guma, sklo a
nasledne sa zhromazduju pred ich dalsim zhodnotenim.
Vykon technologickej linky je od 40 - 60 t/hod. upraveneho
oceloveho srotu pri objemovej hmotnosti 1,0 –
1,3 t/m3 a velkosti kusov do 200 mm, pri maximalnej
hrubke materialu 6 mm.
Elektricky vykon hlavneho elektromotora sredrovacej linky bude az 1840
kW .
Sucastou zavodu bude tiez autorizovane pracovisko na vysusovanie
a odstrojovanie starych vozidiel kategorie N1 a M1 – linka SEDA Single
Station, pred ich dalsim spracovanim na sredrovacej
linke. Zber starych vozidiel a autovrakov bude spolocnost ZP EKO QELET a.s.,
zabezpecovat vo svojich 15 prevadzkach situovanych v lokalitach zapadneho a stredneho
Slovenska.
Na
vlastnej sredrovacej linke bude pracovat 5 pracovnikov v jednozmennej
prevadzke a v celom zavode celkovo 25 zamestnancov.
Vyznam
tejto investicie, v celkovom objeme temer 500 mil. Sk, financovanej
kombinaciou uveru , z vlastnych zdrojov spolocnosti a
s ciastocnym prispevkom z Recyklacneho fondu je v tom, ze vznikne
uzatvoreny cyklus zberu, spracovania a zhodnotenia kovoveho odpadu
v jednej akciovej spolocnosti.
Vyhoda tohto projektu je v tom, ze cely sa realizuje v rezii hutnickeho
kombinatu a dosahovane ekologicke a ekonomicke prinosy, v kazdej etape
tohto cyklu, sa tvoria a zostavaju na Slovensku.
Ing. L. Schwarzbacher,
tech. riaditel ZP a.s.
Tu bude o rok stat novy zavod. Foto: A.
Nociarova
Vykupna Brezno – pri stanici
Otvaracie hodiny:
Po – Pia 9.00 – 17.00
hod,
So 8.00 – 13.00 hod.
Kontakt : 0911 713461
RENOVACIA NASYPKY
V ramci strednej
opravy v oceliarni bola demontovana nasypka prisad do EOP, ktorej
renovaciu si vyziadalo vyrazne poskodenie abraziou a dlhodobym
prevadzkovanim pri vysokych teplotach. Ciastocna renovacia zahrnala najviac
opotrebovane casti nasypky a vykonali ju zamestnanci zvarovne rur velkych
priemerov. Vymenili polovicu potrubia priemeru 433x10, mat.: S 355 J2 + N.
Druha polovica nasypky bola vyzvarana s odstranenim vsetkych trhlin. V najblizsej
dobe oddelenie konstrukcie pripravuje vykresovu dokumentaciu tohto
nahradneho dielca a novy bude vyrobeny vo zvarovni rur.
P. Sagat, technolog Vz Foto: V. Kukolova
Generalna oprava na kolajach
Prevadzkaren doprava spravuje priblizne 25 kilometrov vlastnej kolajovej
vlecky a 105 vyhybiek. Vyhovujuci technicky stav na nich zabezpecuje
vlastnym udrzbarskym strediskom - stavba a udrzba trate. Kazdy urcite
pochopi, ze medzi tolkymi kilometrami vlecky su useky, ktore su z pohladu
spolocnosti zivotne dolezite, napriklad pre zabezpecenie chodu
technologickych zariadeni v oceliarni, kde pri zavaznej poruche moze byt
ohrozena aj samotna vyroba.
Takymto usekom je vlecka od II. vyhybkarskeho stanovista v starom
zavode k oceliarni a k zriadeniu pre plynulo odlievanu ocel.
Je to subor kolaji, z ktorych kazda ma svoj vlastny vyznam a sluzi na
zabezpecenie vsetkych cinnosti suvisiacich s vyrobou ocele plynulo
odlievanych ocelovych blokov a toku materialu.
Z uvedenych dovodov prevadzkaren doprava vyuzila odstavku
elektrickej pece, suvisiacu s jej intenzifikaciou, a dlhodobo pripravovala
generalnu opravu (GO) najopotrebovanejsich casti vlecky. Islo hlavne o krizovatkovu
vyhybku c. 34 (tzv. anglicanku), kolaj c. 28, sluziacu aj ako cestny prechod
pre motorove vozidla do zasobovania a kolaj c. 3. ( tzv. troskovu ), kolaj
c. 8 ( tzv. kosovu) na prekladkovom srotovom poli, taktiez sluziacu
ako prechod pre motorove vozidla a kolaj c. 22, pod murom, smerom k zariadeniu
pre plynulo odlievane ocelove bloky a k skladu hotovych rur pre valcovnu
bezsvikovych rur.
Samotna oprava pozostavala z vymeny kolajoveho lozka vyhybky c. 34,
s geotextilnou izolaciou zamedzujucou vnikaniu spodnych vod do kolajiska, z vymeny
25 bm kolaji c. 28, s montazou noveho kovoveho cestneho prechodu, vymeny 50
bm kolaji c. 03 a c. 08 a vymenou 50 bm kolaji c. 22, s novym vytycenym
prechodovym oblukom.
Sucastou GO je aj podbitie priblizne 800 bm vybratych casti vlecky
a 15 kusov vyhybiek strojnou podbijackou PLLASSER, pretoze si to vyzadoval
ich technicky stav. Z dovodu velkeho rozsahu prac, za kratku dobu, musela
prevadzkaren doprava zabezpecit dve GO dodavatelskym sposobom, avsak za
pouzitia mechanizmov a aut ZP a.s.
Uvedeny rozsah prac, na troch samostatnych usekoch vlecky, bol
mimoriadne narocny na cinnost mechanizmov, aut a ludi. Vyzadovalo si to
operativnu, presnu koordinaciu vsetkych cinnosti. O tom, ze sa nam to
podarilo, svedci skutocnost, ze prace na tejto GO budu ukoncene skor, ako
sme predpokladali.
Treba ocenit iniciativu vsetkych, ktori sa na opravach akymkolvek
sposobom podielali, pricom mimoriadne ocenenie si zasluzia - majster udrzby
trati a dispecer cestnej dopravy, ktori dokazali suhru strojov a ludi zladit
k uspesnemu vysledku.
V. Patus Foto: M.
Jancovic