PODBREZOVAN   19 / 2007

STRANA 2

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6

Vyroba


<<<
Nova vaha v starom zavode po skusobnej prevadzke

OD 17. SEPTEMBRA NA OSTRO

    Na zaklade dlhorocnych skusenosti slovenskych firiem v oblasti bezpecnosti,  su  kontroly osob, ale aj  materialov vykonavane na vstupoch a vystupoch z ich priestorov. Toto pravidlo prakticky tvorila aj nasa firma.

    Z dovodu uzavretia hornej brany pre automobilovu dopravu, doslo v tomto roku k zmene stanovista vazneho zariadenia v starom zavode. Funkciu vahy z priestorov srotoveho pola oceliarne prebrala novovybudovana dvojmostova cestna vaha pri hlavnej vratnici stareho zavodu.
   Na uspesnom uvedeni novej cestnej vahy do prevadzky, sa podielali dalsie zlozky. Ich ulohou bolo vyriesenie napojenia vaziaceho zariadenia do informacneho systemu spolocnosti a zabezpecenie profesijne zdatnej obsluhy.
   „Realizator obsluzneho softveru, spolocnost ZP Informatika, s.r.o., stal na zaciatku pred viacerymi technicko - systemovymi problemami,“ povedal Ing. Matej Blahut, veduci realizacneho timu a vyjasnil ich riesenie:  „V prvom kroku sme  museli zabezpecit datovu komunikaciu medzi terminalom automobilovej vahy a obsluznym pocitacom. V spolupraci s dodavatelom vahy bolo implementovane komunikacne rozhranie tak, aby udaje o nameranej hmotnosti vozidla boli v realnom case prenasane do informacneho systemu. Nasledne boli zmapovane logisticke procesy a tok dokladov v spolocnosti, ktore sa zmenili na zaklade umiestnenia vahy pri vstupe vozidiel do firmy v lokalite hlavnej brany stareho zavodu. Definovane procesy boli nasledne automatizovane podporene v softveri pre evidenciu dokladov o vazeni. V pripade tak strategickej suroviny pre Zeleziarne Podbrezova akou je ocelovy srot, bolo  nutne zobrat do uvahy fyzicku vzdialenost medzi obsluznym pracoviskom vahy a pracoviskom vstupnej kontroly, kde vznikla poziadavka navadzat udaje o kvalite srotu a elektronicky ich poskytovat pre obsluhu vahy za ucelom kompletizacie dokladov o vazeni. Obsluzny softver vahy nepokryva len problematiku prijmu srotu od externych dodavatelov, ale i oceloveho srotu vratneho, prijmu ineho materialu, predaja materialu, vazenia vo firme, vyvozu na haldu, nakladky i kontrolneho vazenia. V pripade poruchy inych automobilovych vah v akciovej spolocnosti, naviac,  dava moznost ich vzajomnej zastupitelnosti. Navyse, v nasledujucom obdobi dojde k prepojeniu systemu vah a evidencie pohybu vozidiel cez vratnice, cim bude zabezpecena jednoznacna identifikacia vozidla v oboch systemoch a v konecnom dosledku skratena dobra zdrzania vozidla na vahe. Nasa spolocnost je pripravena i nadalej rozvijat system vah podla vznikajucich potrieb ZP a.s. a podielat sa tak na optimalizacii a zabezpecovani automatizovanej podpory suvisiacich procesov v podniku.“
    System bol 7. septembra odovzdany do skusobnej prevadzky, ktora prebiehala  podvojne, v sucinnosti  s doposial prevadzkovanou vahou v priestoroch srotoveho pola oceliarne.
    K tomuto datumu zacalo prakticke zaucenie obsluhy noveho vazneho zariadenia.  Personalne tuto cinnost zastresuje odbor obrany a ochrany. Zastupca veduceho odboru - Jozef Repka, nam priblizil jej  riesenie:  „V prvej faze sme vytypovali z kolektivu straznej sluzby dvanast zamestnancov, s urcitymi skusenostami v oblasti informacnych technologii. Presli skolenim, ktore pozostavalo z dvoch casti. V prvom rade sa oboznamili s obsluznym softverom vahy  a naslednym procesom evidencie. V druhej casti nasledovalo preskolenie na zariadenie - na kontrolu kvality dovazaneho srotu. Merania radioaktivity prebiehaju automaticky, senzory obsluhu opticky i akusticky upozornia na kontaminaciu. Nadobudnute vedomosti v praxi pomozu obsluhe zvladnut program v nasledujucich krokoch – zaevidovanie vozidla na zaklade dodacieho listu,  vazenie, kontrola urcenia kvality, ktoru zaznamena do systemu kvalitar srotoveho pola.  Az po zobrazeni zaznamu  moze byt prazdne vozidlo odvazene a opustit priestory firmy.“ O rozhodujucich kriteriach pri vybere zamestnancov povedal:
„Vyberali sme tych, ktori uz maju urcite skusenosti v praci s pocitacom. Vo vacsine pripadov sme celili problemu, vyplyvajucemu z vekoveho zlozenia straznej sluzby. Starsim zamestnancom chybaju uvedene navyky, ovladanie vypoctovej techniky je pre nich problemove. Nemyslim tym len otazku obsluhy vahy, ale aj  proces registracie pohybu motorovych vozidiel a navstev firmy. Ide o nove programy, ktore budu v kratkej dobe instalovane na vratniciach 1, 8 a 9, a  budu vyzadovat stopercentnu sustredenost a zdatnost v tejto oblasti.“ 

 
Skolenie obsluhy uskutocnili dvaja dlhorocni zamestnanci starej vahy zo srotoveho pola oceliarne, z ktorych Milana Rybosa sme zastihli v jeho prvy skoliaci den:
„Zaskolenie a samotny program si vyzaduju urcitu prax. Velmi dolezita je aj rychla a spravna orientacia v oblasti dodavatelov. V kocke zhrnute – zaciname evidenciou vozidla, sledujeme kvalitu srotu a jeho vylozenie. Po odvazeni prazdnych kontajnerov, proces trva asi hodinu, mozu vozidla dodavatelskych firiem opustit priestory nasej spolocnosti. Ak mam hodnotit schopnosti zaskolovanych - ide im to dobre, mladym vyborne. V sucasnosti  vazime skusobne, t.j. podvojne - na novej, ale aj na starej vahe.“ 

   „Do zaskolenia som skocil rovnymi nohami,“
povedal prvy z opytanych „praktikantov“ Peter Jandecka. „Program je citatelny, prepracovany a lahko sa v nom zorientujeme. Co bude treba kde priradit, v com sa treba este zdokonalit, to ukaze prax. Nebude to vsak o programe, skor o tom, ako sa zorientujeme v tejto praci, ktore auto kde priradime a co odvazime.“ S kolegom suhlasil aj Radoslav Babic a zdoraznil, ze „... kazda nova profesia cloveku nieco da, rozsiri jeho vedomie. Dnes sme  absolvovali aj hodinove skolenie o radioaktivite, pretoze nova vaha ma instalovane dva senzory, s pomocou ktorych budeme zistovat  cistotu srotu.“  
 
   Po verifikacii vsetkych procesov  bol system vah uvedeny do rutinnej prevadzky  17. septembra 2007.

V. Kukolova +foto

V popredi Radoslav Babic, v strede Peter Jandecka a skolitel Milan Rybos.


<<<

Poznatky a trendy:

Nove ocele pre automobilovy priemysel

    V dnoch 4. az 5. septembra 2007 sa konal v Budapesti odborny seminar „OPEN YOUR MIND“,  organizovany firmou SSAB, na ktorom sa zucastnili pracovnici oddelenia vyvoja technologii a materialov z nasej firmy.
   Seminar bol venovany materialom pouzivanym v automobilovom priemysle a najma trendom, ktorymi sa bude uberat konstrukcia automobilov v blizkej buducnosti. Firma SSAB sa zaobera najma vyrobou plechov z vysoko pevnych oceli (HSS), progresivnych vysoko pevnych oceli (AHSS) a ultra vysoko pevnych oceli (UHSS). Do kategorie AHSS patria ocele typu DP, CP a TRIP (medza sklzu sa pohybuje na urovni 350 – 800 MPa) medzi UHSS ocele patria najma martenziticke ocele (medza klzu nad 550 MPa). Dovodom pouzivania tychto progresivnych oceli pri konstrukcii moderneho automobilu je zvysovanie bezpecnosti posadky pri sucasnom znizovani hmotnosti automobilu, co vedie k znizovaniu spotreby paliva a tym aj znizeniu emisii vypustanych do ovzdusia. Dalsim dolezitym ukazovatelom pri vyvoji novych oceli je ich zvaratelnost
.
   Pri vyuziti hore uvedenych typov oceli je mozne znizit jednotlive konstrukcne prvky automobilu az o 50 percent. Na seminari boli prezentovane vysledky medzinarodnych projektov ULSAB (automobilova karoseria s extra lahkych oceli) a ULSAB – AVC (automobilova karoseria z extra lahkych oceli – moderna koncepcia vozidiel), ktore dokazuju spojenie oceli s vysokou pevnostou a modernych vyrobnych postupov moze znizit celkovu hmotnost vozidiel az o 25 percent a znizit spotrebu paliva az na 3,6 litra na 100 kilometrov.  Vyhody vysoko pevnych oceli v porovnani s alternativnym materialom,  ako napriklad zliatiny na baze hlinika, su najma ich nizka cena, dobra zvaratelnost a jednoducha recyklovatelnost. 

   Akciova spolocnost Zeleziarne Podbrezova,  ako vyznamny dodavatel polotovarov pre automobilovy priemysel, si uvedomuje nutnost zachytit nove trendy v tomto priemysle. V rokoch 2003 – 2006 sme sa spolupodielali na rieseni medzinarodneho projektu EUREKA – TRIPFORM, ktoreho cielom bol vyvoj rur vyrobenych z ocele s TRIP efektom. V sucasnosti v spolupraci s Technickou univerzitou v Kosiciach sa testuju rury s DP oceli, ktore maju spomedzi AHSS pravdepodobne najvacsiu perspektivu. Je nutne poznamenat, ze hoci medzi vyrobcami plechov
je uz viacero dodavatelov tychto progresivnych oceli, medzi vyrobcami rur patrime medzi priekopnikov. Nasou snahou v najblizsej buducnosti je zaradenie AHSS oceli do vyrobneho programu.

Ing. T.Bevilaqua

1 celny prvok, 2  predny stlpik, 3 obluk strechy, 4 stresny dazdovy zliabok, 5 zadny stlpik karoserie, 6 stredny stlpik, 7 priecny nosnik, 8 ochranne narazove stlpiky dveri, 9 vystuzenie naraznika


<<<

 

PODBREZOVAN   19 / 2007

STRANA 2

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6