OD 17.
SEPTEMBRA NA OSTRO
Na zaklade dlhorocnych skusenosti
slovenskych firiem v oblasti bezpecnosti, su kontroly osob, ale
aj materialov vykonavane na vstupoch a vystupoch z ich priestorov.
Toto pravidlo prakticky tvorila aj nasa firma.
Z dovodu uzavretia hornej brany pre
automobilovu dopravu, doslo v tomto roku k zmene stanovista vazneho
zariadenia v starom zavode. Funkciu vahy z priestorov srotoveho pola
oceliarne prebrala novovybudovana dvojmostova cestna vaha pri hlavnej
vratnici stareho zavodu.
Na
uspesnom uvedeni novej cestnej vahy do prevadzky, sa podielali dalsie
zlozky. Ich ulohou bolo vyriesenie napojenia vaziaceho zariadenia do
informacneho systemu spolocnosti a zabezpecenie profesijne zdatnej obsluhy.
„Realizator obsluzneho softveru, spolocnost ZP Informatika, s.r.o., stal na
zaciatku pred viacerymi technicko - systemovymi problemami,“ povedal
Ing. Matej Blahut, veduci realizacneho timu a vyjasnil ich riesenie:
„V prvom kroku sme museli zabezpecit datovu komunikaciu medzi
terminalom automobilovej vahy a obsluznym pocitacom. V spolupraci
s dodavatelom vahy bolo implementovane komunikacne rozhranie tak, aby udaje
o nameranej hmotnosti vozidla boli v realnom case prenasane do informacneho
systemu. Nasledne boli zmapovane logisticke procesy a tok dokladov
v spolocnosti, ktore sa zmenili na zaklade umiestnenia vahy pri vstupe
vozidiel do firmy v lokalite hlavnej brany stareho zavodu. Definovane
procesy boli nasledne automatizovane podporene v softveri pre evidenciu
dokladov o vazeni. V pripade tak strategickej suroviny pre Zeleziarne
Podbrezova akou je ocelovy srot, bolo nutne zobrat do uvahy fyzicku
vzdialenost medzi obsluznym pracoviskom vahy a pracoviskom vstupnej
kontroly, kde vznikla poziadavka navadzat udaje o kvalite srotu
a elektronicky ich poskytovat pre obsluhu vahy za ucelom kompletizacie
dokladov o vazeni. Obsluzny softver vahy nepokryva len problematiku prijmu
srotu od externych dodavatelov, ale i oceloveho srotu vratneho, prijmu ineho
materialu, predaja materialu, vazenia vo firme, vyvozu na haldu, nakladky
i kontrolneho vazenia. V pripade poruchy inych automobilovych vah v akciovej
spolocnosti, naviac, dava moznost ich vzajomnej zastupitelnosti.
Navyse, v nasledujucom obdobi dojde k prepojeniu systemu vah a evidencie
pohybu vozidiel cez vratnice, cim bude zabezpecena jednoznacna identifikacia
vozidla v oboch systemoch a v konecnom dosledku skratena dobra zdrzania
vozidla na vahe. Nasa spolocnost je pripravena i nadalej rozvijat system vah
podla vznikajucich potrieb ZP a.s. a podielat sa tak na optimalizacii
a zabezpecovani automatizovanej podpory suvisiacich procesov v podniku.“
System bol 7. septembra odovzdany do skusobnej prevadzky, ktora prebiehala
podvojne, v sucinnosti s doposial prevadzkovanou vahou v priestoroch
srotoveho pola oceliarne.
K tomuto datumu zacalo prakticke zaucenie obsluhy noveho vazneho zariadenia.
Personalne tuto cinnost zastresuje odbor obrany a ochrany. Zastupca veduceho
odboru - Jozef Repka, nam priblizil jej riesenie: „V prvej
faze sme vytypovali z kolektivu straznej sluzby dvanast zamestnancov,
s urcitymi skusenostami v oblasti informacnych technologii. Presli skolenim,
ktore pozostavalo z dvoch casti. V prvom rade sa oboznamili s obsluznym
softverom vahy a naslednym procesom evidencie. V druhej casti
nasledovalo preskolenie na zariadenie - na kontrolu kvality dovazaneho
srotu. Merania radioaktivity prebiehaju automaticky, senzory obsluhu opticky
i akusticky upozornia na kontaminaciu. Nadobudnute vedomosti v praxi pomozu
obsluhe zvladnut program v nasledujucich krokoch – zaevidovanie vozidla na
zaklade dodacieho listu, vazenie, kontrola urcenia kvality, ktoru
zaznamena do systemu kvalitar srotoveho pola. Az po zobrazeni zaznamu
moze byt prazdne vozidlo odvazene a opustit priestory firmy.“
O rozhodujucich kriteriach pri vybere zamestnancov povedal:
„Vyberali sme
tych, ktori uz maju urcite skusenosti v praci s pocitacom. Vo vacsine
pripadov sme celili problemu, vyplyvajucemu z vekoveho zlozenia straznej
sluzby. Starsim zamestnancom chybaju uvedene navyky, ovladanie vypoctovej
techniky je pre nich problemove. Nemyslim tym len otazku obsluhy vahy, ale
aj proces registracie pohybu motorovych vozidiel a navstev firmy. Ide
o nove programy, ktore budu v kratkej dobe instalovane na vratniciach 1, 8
a 9, a budu vyzadovat stopercentnu sustredenost a zdatnost v tejto
oblasti.“
Skolenie obsluhy uskutocnili dvaja
dlhorocni zamestnanci starej vahy zo srotoveho pola oceliarne, z ktorych
Milana Rybosa sme zastihli v jeho prvy skoliaci den:
„Zaskolenie a samotny program si vyzaduju urcitu
prax. Velmi dolezita je aj rychla a spravna orientacia v oblasti
dodavatelov. V kocke zhrnute – zaciname evidenciou vozidla, sledujeme
kvalitu srotu a jeho vylozenie. Po odvazeni prazdnych kontajnerov, proces
trva asi hodinu, mozu vozidla dodavatelskych firiem opustit priestory nasej
spolocnosti. Ak mam hodnotit schopnosti zaskolovanych - ide im to dobre,
mladym vyborne. V sucasnosti vazime skusobne, t.j. podvojne - na
novej, ale aj na starej vahe.“
„Do
zaskolenia som skocil rovnymi nohami,“
povedal prvy z opytanych „praktikantov“ Peter Jandecka. „Program je
citatelny, prepracovany a lahko sa v nom zorientujeme. Co bude treba kde
priradit, v com sa treba este zdokonalit, to ukaze prax. Nebude to vsak
o programe, skor o tom, ako sa zorientujeme v tejto praci,
ktore auto kde
priradime a co odvazime.“ S kolegom suhlasil aj Radoslav Babic
a zdoraznil, ze „... kazda nova profesia cloveku nieco da, rozsiri jeho
vedomie. Dnes sme absolvovali aj hodinove skolenie o radioaktivite,
pretoze nova vaha ma instalovane dva senzory, s pomocou ktorych budeme
zistovat cistotu srotu.“
Po
verifikacii vsetkych procesov bol system vah uvedeny do rutinnej
prevadzky 17. septembra 2007.
V. Kukolova +foto
V popredi Radoslav Babic, v strede Peter Jandecka
a skolitel Milan Rybos.
Poznatky a trendy:
Nove ocele pre automobilovy priemysel
V dnoch 4.
az 5. septembra 2007 sa konal v Budapesti odborny seminar „OPEN YOUR MIND“,
organizovany firmou SSAB, na ktorom sa zucastnili pracovnici oddelenia
vyvoja technologii a materialov z nasej firmy.
Seminar
bol venovany materialom pouzivanym v automobilovom priemysle a najma trendom,
ktorymi sa bude uberat konstrukcia automobilov v blizkej buducnosti. Firma
SSAB sa zaobera najma vyrobou plechov z vysoko pevnych oceli (HSS), progresivnych
vysoko pevnych oceli (AHSS) a ultra vysoko pevnych oceli (UHSS). Do
kategorie AHSS patria ocele typu DP, CP a TRIP (medza sklzu
sa pohybuje na urovni 350 – 800 MPa) medzi UHSS ocele patria najma
martenziticke ocele (medza klzu nad 550 MPa). Dovodom pouzivania tychto
progresivnych oceli pri konstrukcii moderneho automobilu je zvysovanie
bezpecnosti posadky pri sucasnom znizovani hmotnosti automobilu, co vedie k znizovaniu
spotreby paliva a tym aj znizeniu emisii vypustanych do ovzdusia. Dalsim
dolezitym ukazovatelom pri vyvoji novych oceli je ich zvaratelnost.
Pri
vyuziti hore uvedenych typov oceli je mozne znizit jednotlive konstrukcne
prvky automobilu az o 50 percent. Na seminari boli prezentovane vysledky
medzinarodnych projektov ULSAB (automobilova karoseria s extra lahkych oceli)
a ULSAB – AVC (automobilova karoseria z extra lahkych oceli – moderna
koncepcia vozidiel), ktore dokazuju spojenie oceli s vysokou pevnostou a modernych
vyrobnych postupov moze znizit celkovu hmotnost vozidiel az o 25 percent a znizit
spotrebu paliva az na 3,6 litra na 100 kilometrov. Vyhody vysoko
pevnych oceli v porovnani s alternativnym materialom, ako napriklad
zliatiny na baze hlinika, su najma ich nizka cena, dobra zvaratelnost a jednoducha
recyklovatelnost.
Akciova
spolocnost Zeleziarne Podbrezova, ako vyznamny dodavatel polotovarov
pre automobilovy priemysel, si uvedomuje nutnost zachytit nove trendy v tomto
priemysle. V rokoch 2003 – 2006 sme sa spolupodielali na rieseni
medzinarodneho projektu EUREKA – TRIPFORM, ktoreho cielom bol vyvoj rur
vyrobenych z ocele s TRIP efektom. V sucasnosti v spolupraci s Technickou
univerzitou v Kosiciach sa testuju rury s DP oceli, ktore maju spomedzi AHSS
pravdepodobne najvacsiu perspektivu. Je nutne poznamenat, ze hoci medzi
vyrobcami plechov
je uz viacero dodavatelov tychto progresivnych oceli,
medzi vyrobcami rur patrime medzi priekopnikov. Nasou snahou v najblizsej
buducnosti je zaradenie AHSS oceli do vyrobneho programu.
Ing. T.Bevilaqua
1 celny prvok, 2 predny stlpik, 3 obluk strechy,
4 stresny dazdovy zliabok, 5 zadny stlpik karoserie, 6 stredny stlpik, 7
priecny nosnik, 8 ochranne narazove stlpiky dveri, 9 vystuzenie naraznika