PODBREZOVAN   10/2005

STRANA 2

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6

Vyroba


<<<

S Ing. Petrom Krajanom, veducim strediska kolajova doprava

Cim zije kolajova doprava

Prevadzkaren doprava v stredisku kolajova doprava zabezpecuje chod zeleznicnej drahy – vlecky ZP a.s., v celkovej stavebnej dlzke 22 140 metrov, pricom v celej sieti je zabudovanych 106 vyhybiek. V minulom roku pod nasu spravu pripadli aj niektore kolaje v areali byvalej firmy ESPE a.s. Piesok, v stavebnej dlzke 1 285 metrov. Je to uz deviaty rok, odkedy nadobudol platnost zakon NR SR c.164/96 Z. z. o drahach, v zneni neskorsich predpisov a ktory stanovil nove podmienky a pravidla na prevadzkovanie drahy a na prevadzkovanie dopravy na drahe.

zelp0510d.jpg (25327 bytes)Dnes mozeme s potesenim konstatovat, ze tieto podmienky su splnene. Zeleziarne Podbrezova su drzitelom Povolenia na prevadzkovanie drahy, Licencie na prevadzkovanie dopravy na drahe a Bezpecnostneho osvedcenia dopravcu.
V oblasti kolajovych vozidiel vyplyva zo zakona o drahach aj pre vleckarov povinnost vykonania technicko – bezpecnostnych skusok, vystavenie technickeho preukazu hnacich vozidiel, kolajovych zeriavov a tratovych strojov a naslednych periodickych technickych prehliadok. Ani v tejto oblasti sme necakali na prechodne desatrocne obdobie, ktore umoznuje zakon, ale dobrym usilim a starostlivostou o technicky stav tychto kolajovych vozidiel boli Zeleziarne Podbrezova a.s. medzi prvymi vleckarmi, ktorym Statny drahovy urad vydal technicke preukazy pre prevadzkovane drahove vozidla.
Samozrejme, bez ludi – nasich zamestnancov, by to neslo. Aj v tejto oblasti doslo k zmenam a zo zakona o drahach vyplyva povinnost okrem zdravotnej, zmyslovej a odbornej sposobilosti aj psychologicka sposobilost. Uvedomujeme si a kladieme velky doraz na posudenie vhodnosti zamestnanca na vykon dopravnej sluzby, s ohladom na jeho osobne vlastnosti a odborne schopnosti uz pri nastupe, skusobnej dobe a dobe vycviku. S Institutom vzdelavania a psychologie ZSR nadalej rozvijame spolupracu v oblasti vzdelavania zamestnancov tak, aby boli skolenia a odborne skusky konkretne zamerane na problematiku dopravnej sluzby na vlecke ZP a.s. Ved ako skonstatovali lektori a psycholog institutu pri nasej navsteve, v podmienkach ZP a.s. ide o vlecku v narocnych sklonovych a priestorovych pomeroch a vzhladom na sposob zabezpecenia jazd posunujucich dielcov sa radi za jednu z najtazsich a najnarocnejsich na znalost dopravnych predpisov a miestnych pomerov na Slovensku.
Ja osobne som rad, ze prisnejsie pravidla, ktore sme zvolili v novelizovanom vleckovom prevadzkovom poriadku, sa aj napriek prvotnym obavam podarilo dostat do praxe a od novembra 2004 zabezpecujeme jazdy posunujucich dielcov na spojovacich kolajach medzi vyhybkarskymi stanovistami ponukou, prijatim a odhlaskou. V oblasti udrzby a oprav boli strediska kolajovej dopravy podrobene preverovaniu odbornej sposobilosti na vykonavanie urcenych cinnosti na stanovenych zariadeniach. Statny drahovy urad nam vystavil celkovo tri opravnenia na vykonavanie urcenych cinnosti.
V najblizsom obdobi nas cakaju, ako kazdy rok v letnom obdobi, vylukove prace z dovodu udrzby dopravnej cesty, a s tym spojene obmedzenia dopravy. Vsetko musime naplanovat a zabezpecit tak, aby nedoslo z tohto dovodu k prestojom vyrobnych prevadzkarni. S odborom technickeho a investicneho rozvoja a  odborom riadenia kvality spolupracujeme na priprave investicnej akcie - vystavbe novej dynamickej kolajovej vahy. Mala by zrychlit a skvalitnit vazenie voznov a zlepsit tak priepustnost najzatazenejsieho uzla v kolajisku vlecky. Zaroven bude moznost opravy starej kolajovej vahy, na ktorej rocne prebehne radovo 71 500 vazeni voznovych zasielok a taktiez umozni nahradit opotrebovanu a na udrzbu nakladnu dvojitu krizovatkovu spojku jednoduchou kolajovou spojkou.
Z hlavnych dlhodobych uloh spomeniem dve. Prvou je posudenie vyuzitelnosti, prevadzkovych nakladov a nakladov na udrzbu hnacich vozidiel. Pretoze je predpoklad ze ceny oprav budu narastat, vzhladom na nedostatok nahradnych dielcov a zaroven nas vysoke prevadzkove naklady povodnych spalovacich motorov nutia uvazovat o remotorizacii hnacich vozidiel a stanoveni postupu a etap remotorizacie. Len pre ilustraciu uvadzam, ze hnacie vozidla maju v priemere 25 rokov zivotnosti a rocne spolu vsetky vozidla najazdia priblizne 200 000 km a odpracuju 29 550 moto hodin. Druhou ulohou je riesenie problemu cyklickeho tepelno – mechanickeho namahania voznov na prepravu trosky a prepravu ocelovych blokov.
Verim, ze s tymito ulohami, ako aj s beznymi problemami spojenymi s prepravou materialu na vlecke, sa nam vdaka usiliu a schopnostiam pracovneho kolektivu dopravy podari naplnit planovane vykony a dosiahnut planovany vysledok hospodarenia. Na zaver by som chcel v mene vedenia prevadzkarne doprava podakovat za vykonanu pracu vsetkym zamestnancom strediska kolajova doprava a zazelat im vela zdravia, rodinnej pohody a pracovnych uspechov.


<<<

Priblizujeme firmu EKO QELET, a. s.

S cielom kontroly nakupu

Ekonomicky vyvoj spolocnosti ovplyvnuje niekolko faktorov. Jednym z nich je aj neustaly rast cien energii a vstupnych materialov. Vyroba v zeleziarnach sa odvija od druhotnej suroviny - oceloveho srotu. Z dovodu zabezpecenia kontroly nad touto strategickou surovinou, a to hlavne na slovenskom trhu, doslo k odkupeniu majoritneho balika spolocnosti EKO – QELET, a. s., nasou firmou.
O zameroch spolocnosti hovorime s jej riaditelom Emilom KOKLESOM:

*Na uvod, mohli by ste predstavit vasu firmu?
-Firma EKO-QELET, a. s., sa zobera nakupom, predajom a spracovanim druhotnych surovin, t. j. kovoveho odpadu a farebnych kovov s celoslovenskou posobnostou. V sucasnosti zamestnava v priemere 150 ludi v 22 nakupno-spracovatelskych strediskach. Spolocnost je technicky aj ekologicky vybavena a stale doplnana v ramci platnej legislativy.

*Ake su podnikatelske zamery spolocnosti?
-Hlavnym podnikatelskym zamerom spolocnosti je udrzanie veducej pozicie na trhu s nakupom a predajom kovoveho odpadu na Slovensku, s dorazom na rozsirenie posobnosti na 30 nakupno-spracovatelskych miest do konca roka 2005.

*Co povazujete za prioritu nasledujucich dni?
-Priority tu mame hned dve. Prva – po odkupeni majoritneho podielu nasej spolocnosti Zeleziarnami Podbrezova a. s., doslo k pricleneniu srotoveho pola Piesok k EKO-QELETU, a. s., ktore zahrna v sebe troskove hospodarstvo, ako i spracovatelske kapacity na ocelovy srot. Vieme, ze troskove hospodarstvo je neoddelitelnou sucastou pri vyrobe ocele, takze jeho prevadzkovanie musi byt nepretrzite. Verim, ze jeho bezporuchovy chod sa nam podari zabezpecovat tak, ako to bolo aj doteraz. Druhou vyrobnou jednotkou srotoveho pola su spracovatelske zariadenia na srot, ktore chceme efektivne vyuzivat. Nasou domenou je aj ozivenie nakupu oceloveho srotu v Horehronskom regione a to prave prostrednictvom prevadzkarne Piesok, ktora disponuje velkymi spracovatelskymi a priestorovymi kapacitami. Prevadzkovanim srotoveho pola nasou spolocnostou doslo aj k nepopularnym opatreniam, t. j. pocet pracovnikov v tejto prevadzkarni sa znizil o 45 percent. Samozrejme, ze tym nebude trpiet kvalita prace a odmenovanie pracovnikov.
Druhou prioritou je urcite kvalita, ktora je zarukou dobrych obchodnych vztahov s odberatelmi. Samozrejme, najvacsou prioritou su dodavky tovaru do Zeleziarni Podbrezova a. s. v mnozstve a kvalite, ktore by splnali poziadavky prevadzkarne oceliaren. Tymto by nasa spolocnost tiez svojim dielom prispela k vyssej produktivite a racionalnosti vyroby v Zeleziarnach Podbrezova a. s.

Opytala sa V. Kukolova


<<<

Napisali o nas

Veze z Podbrezovej

zelp0510c.jpg (23017 bytes)Po vlanajsom uspechu vo vyrobe vezi pre mobilne telekomunikacne siete, ktore odobrala prazska firma Project International, si tato spolocnost objednala v Zeleziarnach Podbrezova dalsie konstrukcne podobne veze. Su to 30 - az 40 - metrove kolosy, pricom ich konstrukcna narocnost si vyzaduje preciznu technologicku i vyrobnu pripravu. Okrem telekomunikacnych vezi zacali zeleziarne aj vyrobu vezi pre reklamne ucely. Su zlozene z rur s priemerom vyse dva metre a dlhych 20 az 30 metrov. Su vybavene pevnymi stupackami pre obsluhu. Ich vrchol tvori konstrukcia na uchytenie velkych reklamnych tabul.

(HN 6.5.)

Ilustracne foto O. Kleinova Prace na oprave socialnej budove energetiky objektivom O. Kleinovej.


<<<

PODBREZOVAN   10/2005

STRANA 2

logo ZP a.s.

STRANA

0

1 2 3 4 5 6