S Ing. Petrom Krajanom,
veducim strediska kolajova doprava |
Cim zije kolajova doprava
Prevadzkaren doprava v stredisku kolajova doprava
zabezpecuje chod zeleznicnej drahy vlecky ZP a.s., v celkovej stavebnej dlzke
22 140 metrov, pricom v celej sieti je zabudovanych 106 vyhybiek. V minulom roku
pod nasu spravu pripadli aj niektore kolaje v areali byvalej firmy ESPE a.s. Piesok,
v stavebnej dlzke 1 285 metrov. Je to uz deviaty rok, odkedy nadobudol platnost zakon
NR SR c.164/96 Z. z. o drahach, v zneni neskorsich predpisov a ktory stanovil nove
podmienky a pravidla na prevadzkovanie drahy a na prevadzkovanie dopravy na drahe.
Dnes mozeme s potesenim konstatovat, ze tieto podmienky su
splnene. Zeleziarne Podbrezova su drzitelom Povolenia na prevadzkovanie drahy, Licencie na
prevadzkovanie dopravy na drahe a Bezpecnostneho osvedcenia dopravcu.
V oblasti kolajovych vozidiel vyplyva zo zakona o drahach aj pre vleckarov
povinnost vykonania technicko bezpecnostnych skusok, vystavenie technickeho
preukazu hnacich vozidiel, kolajovych zeriavov a tratovych strojov a naslednych
periodickych technickych prehliadok. Ani v tejto oblasti sme necakali na prechodne
desatrocne obdobie, ktore umoznuje zakon, ale dobrym usilim a starostlivostou o technicky
stav tychto kolajovych vozidiel boli Zeleziarne Podbrezova a.s. medzi prvymi vleckarmi,
ktorym Statny drahovy urad vydal technicke preukazy pre prevadzkovane drahove vozidla.
Samozrejme, bez ludi nasich zamestnancov, by to neslo. Aj v tejto
oblasti doslo k zmenam a zo zakona o drahach vyplyva povinnost okrem zdravotnej,
zmyslovej a odbornej sposobilosti aj psychologicka sposobilost. Uvedomujeme si a kladieme
velky doraz na posudenie vhodnosti zamestnanca na vykon dopravnej sluzby, s ohladom na
jeho osobne vlastnosti a odborne schopnosti uz pri nastupe, skusobnej dobe a dobe vycviku.
S Institutom vzdelavania a psychologie ZSR nadalej rozvijame spolupracu
v oblasti vzdelavania zamestnancov tak, aby boli skolenia a odborne skusky konkretne
zamerane na problematiku dopravnej sluzby na vlecke ZP a.s. Ved ako skonstatovali lektori
a psycholog institutu pri nasej navsteve, v podmienkach ZP a.s. ide o vlecku
v narocnych sklonovych a priestorovych pomeroch a vzhladom na sposob zabezpecenia
jazd posunujucich dielcov sa radi za jednu z najtazsich a najnarocnejsich na znalost
dopravnych predpisov a miestnych pomerov na Slovensku.
Ja osobne som rad, ze prisnejsie pravidla, ktore sme zvolili v novelizovanom
vleckovom prevadzkovom poriadku, sa aj napriek prvotnym obavam podarilo dostat do praxe a
od novembra 2004 zabezpecujeme jazdy posunujucich dielcov na spojovacich kolajach medzi
vyhybkarskymi stanovistami ponukou, prijatim a odhlaskou. V oblasti udrzby a oprav
boli strediska kolajovej dopravy podrobene preverovaniu odbornej sposobilosti na
vykonavanie urcenych cinnosti na stanovenych zariadeniach. Statny drahovy urad nam
vystavil celkovo tri opravnenia na vykonavanie urcenych cinnosti.
V najblizsom obdobi nas cakaju, ako kazdy rok v letnom obdobi, vylukove
prace z dovodu udrzby dopravnej cesty, a s tym spojene obmedzenia dopravy. Vsetko
musime naplanovat a zabezpecit tak, aby nedoslo z tohto dovodu k prestojom
vyrobnych prevadzkarni. S odborom technickeho a investicneho rozvoja a odborom
riadenia kvality spolupracujeme na priprave investicnej akcie - vystavbe novej dynamickej
kolajovej vahy. Mala by zrychlit a skvalitnit vazenie voznov a zlepsit tak priepustnost
najzatazenejsieho uzla v kolajisku vlecky. Zaroven bude moznost opravy starej
kolajovej vahy, na ktorej rocne prebehne radovo 71 500 vazeni voznovych zasielok a taktiez
umozni nahradit opotrebovanu a na udrzbu nakladnu dvojitu krizovatkovu spojku jednoduchou
kolajovou spojkou.
Z hlavnych dlhodobych uloh spomeniem dve. Prvou je posudenie vyuzitelnosti,
prevadzkovych nakladov a nakladov na udrzbu hnacich vozidiel. Pretoze je predpoklad ze
ceny oprav budu narastat, vzhladom na nedostatok nahradnych dielcov a zaroven nas vysoke
prevadzkove naklady povodnych spalovacich motorov nutia uvazovat o remotorizacii hnacich
vozidiel a stanoveni postupu a etap remotorizacie. Len pre ilustraciu uvadzam, ze hnacie
vozidla maju v priemere 25 rokov zivotnosti a rocne spolu vsetky vozidla najazdia
priblizne 200 000 km a odpracuju 29 550 moto hodin. Druhou ulohou je riesenie problemu
cyklickeho tepelno mechanickeho namahania voznov na prepravu trosky a prepravu
ocelovych blokov.
Verim, ze s tymito ulohami, ako aj s beznymi problemami spojenymi
s prepravou materialu na vlecke, sa nam vdaka usiliu a schopnostiam pracovneho
kolektivu dopravy podari naplnit planovane vykony a dosiahnut planovany vysledok
hospodarenia. Na zaver by som chcel v mene vedenia prevadzkarne doprava podakovat za
vykonanu pracu vsetkym zamestnancom strediska kolajova doprava a zazelat im vela zdravia,
rodinnej pohody a pracovnych uspechov.
Priblizujeme
firmu EKO QELET, a. s. |
S cielom kontroly nakupu
Ekonomicky vyvoj spolocnosti ovplyvnuje niekolko faktorov. Jednym z nich je
aj neustaly rast cien energii a vstupnych materialov. Vyroba v zeleziarnach sa
odvija od druhotnej suroviny - oceloveho srotu. Z dovodu zabezpecenia kontroly nad
touto strategickou surovinou, a to hlavne na slovenskom trhu, doslo k odkupeniu
majoritneho balika spolocnosti EKO QELET, a. s., nasou firmou.
O zameroch spolocnosti hovorime s jej riaditelom Emilom KOKLESOM:
*Na uvod, mohli by ste predstavit vasu firmu?
-Firma EKO-QELET, a. s., sa zobera nakupom, predajom a spracovanim
druhotnych surovin, t. j. kovoveho odpadu a farebnych kovov s celoslovenskou
posobnostou. V sucasnosti zamestnava v priemere 150 ludi v 22
nakupno-spracovatelskych strediskach. Spolocnost je technicky aj ekologicky vybavena
a stale doplnana v ramci platnej legislativy.
*Ake su podnikatelske zamery spolocnosti?
-Hlavnym podnikatelskym zamerom spolocnosti je udrzanie veducej pozicie na trhu
s nakupom a predajom kovoveho odpadu na Slovensku, s dorazom na rozsirenie
posobnosti na 30 nakupno-spracovatelskych miest do konca roka 2005.
*Co povazujete za prioritu nasledujucich dni?
-Priority tu mame hned dve. Prva po odkupeni majoritneho podielu nasej
spolocnosti Zeleziarnami Podbrezova a. s., doslo k pricleneniu srotoveho pola Piesok
k EKO-QELETU, a. s., ktore zahrna v sebe troskove hospodarstvo, ako
i spracovatelske kapacity na ocelovy srot. Vieme, ze troskove hospodarstvo je
neoddelitelnou sucastou pri vyrobe ocele, takze jeho prevadzkovanie musi byt nepretrzite.
Verim, ze jeho bezporuchovy chod sa nam podari zabezpecovat tak, ako to bolo aj doteraz.
Druhou vyrobnou jednotkou srotoveho pola su spracovatelske zariadenia na srot, ktore
chceme efektivne vyuzivat. Nasou domenou je aj ozivenie nakupu oceloveho srotu
v Horehronskom regione a to prave prostrednictvom prevadzkarne Piesok, ktora
disponuje velkymi spracovatelskymi a priestorovymi kapacitami. Prevadzkovanim
srotoveho pola nasou spolocnostou doslo aj k nepopularnym opatreniam, t. j. pocet
pracovnikov v tejto prevadzkarni sa znizil o 45 percent. Samozrejme, ze tym
nebude trpiet kvalita prace a odmenovanie pracovnikov.
Druhou prioritou je urcite kvalita, ktora je zarukou dobrych obchodnych vztahov
s odberatelmi. Samozrejme, najvacsou prioritou su dodavky tovaru do Zeleziarni
Podbrezova a. s. v mnozstve a kvalite, ktore by splnali poziadavky prevadzkarne
oceliaren. Tymto by nasa spolocnost tiez svojim dielom prispela k vyssej produktivite
a racionalnosti vyroby v Zeleziarnach Podbrezova a. s.
Opytala sa V. Kukolova
Napisali o nas
Veze z Podbrezovej
Po
vlanajsom uspechu vo vyrobe vezi pre mobilne telekomunikacne siete, ktore odobrala prazska
firma Project International, si tato spolocnost objednala v Zeleziarnach Podbrezova dalsie
konstrukcne podobne veze. Su to 30 - az 40 - metrove kolosy, pricom ich konstrukcna
narocnost si vyzaduje preciznu technologicku i vyrobnu pripravu. Okrem telekomunikacnych
vezi zacali zeleziarne aj vyrobu vezi pre reklamne ucely. Su zlozene z rur s priemerom
vyse dva metre a dlhych 20 az 30 metrov. Su vybavene pevnymi stupackami pre obsluhu. Ich
vrchol tvori konstrukcia na uchytenie velkych reklamnych tabul.
(HN 6.5.)
Ilustracne foto O. Kleinova Prace na oprave socialnej budove
energetiky objektivom O. Kleinovej. |