S Ing. Petrom Krajanom, vedúcim prevádzkarne doprava

Aj v zime platí: „Pomaly ďalej zájdeš“

 

 Ing. Peter KrajanKoncom októbra prekvapila na Horehroní slabá snehová nádielka. Zaskočila aj vás v doprave alebo je sezóna prezúvania letných gúm na zimné už pred koncom? Priblížte nám jej priebeh.

– Príprava na prezúvanie pneumatík na zimné obdobie začína už v druhej polovici septembra a trvá do začiatku novembra. Aby sme všetko stihli, už v septembri sa časť zimných pneumatík vyberá zo skladu a postupne ich kontrolne vyvažujeme. Pneumatiky, ktoré už nemajú vyhovujúcu hĺbku dezénu sa musia objednať a prezuť na príslušný disk. Takto máme pripravenú určitú časť pneumatík v skupinách, aby sme ich už pri samotnom úkone len vymenili demontážou letnej a montážou zimnej pneumatiky. V kategórii vozidiel do 3.5 tony prezúvame 96 vozidiel ŽP a.s., ďalej niektoré vozidlá dcérskych spoločností v okolí Podbrezovej, ktoré využívajú služby servisu ŽP a.s. Celkove prezujeme približne 150 služobných vozidiel a popri tom, ako to naša kapacita dovolí, prezúvame aj súkromné autá. Aby sme stihli zabezpečiť potreby našej spoločnosti, stanovili sme si hranicu 4 až 5 súkromných vozidiel za deň.

K 30. októbru máme poradovník súkromných vozidiel naplnený až do 10. novembra, takže na pracovníkov autoservisu čaká prezúvanie 50 súkromných vozidiel a zákazníci ďalej priebežne pribúdajú.

V kategórii nákladných vozidiel a autobusov prezúvame, v zmysle legislatívy, hnacie nápravy na vozidlách, ktoré nemajú pohon všetkých kolies, a tých je 12. V tejto kategórii vozidiel využívame služby pneuservisu KAME s.r.o. Brezno.

Celkove máme prezutých viac ako 90 percent služobných vozidiel a pre zvyšných 10 percent telefonicky kontaktujeme kmeňových vodičov, aby boli pristavené na prezutie. Pre ďalšie informácie kontaktujte vedúceho autoservisu Petra Kaderiaka na tel. čísle 048/645 57 61.

Stopäťdesiat vozidiel je veľké množstvo. Ako postupujete pri skladovaní a triedení pneumatík pre jednotlivé vozidlá? Stíhate zimný, resp. letný nápor personálne?

– Keď na jar zdemontujeme zimné pneumatiky, očistíme ich od hrubých nečistôt vodou. Vyznačí sa na nich evidenčné číslo vozidla a ich pozícia na vozidle.  Následne ich mechanik prehliadne, či nie sú poškodené, či je dezén rovnomerne opotrebovaný a zmeria hĺbku dezénu. Údaje zapíše do zoznamu pneumatík. Takto vieme kto a kedy pneumatiky prezul, v  akom sú stave, a v ktorom sklade sú uskladnené. Pneumatiky čakajú celé leto v sklade, kým nepríde ich čas v zimnom období. V prípade, že sú pneumatiky už opotrebované alebo poškodené, objednávame ich dostatočne včas pred prezúvaním na príslušné obdobie. Podkladom nám je zoznam pneumatík a údaje o hĺbke dezénu a poškodení. Situáciu zatiaľ zvládame v normálnom pracovnom čase.   

Zhrňte v krátkosti dôvody prezutia pneumatík a dôležité rady pre motoristov pred začiatkom zimného obdobia.

– V dnešnej modernej dobe máme na výber veľa pneumatík podľa výrobcu, druhu vozidla a účelu použitia. Prezúvanie zimných pneumatík je odporúčané pri denných teplotách pod 7 stupňov Celzia. Pri tejto teplote je už zmes, z ktorej sú letné pneumatiky vyrobené, tvrdá a stráca priľnavosť. Pneumatiky by nemali byť používané viac ako štyri roky, pretože svoju životnosť a vlastnosti strácajú aj vekom – starnutím  materiálu. Máme skúsenosť, že vodiči prezúvanie na zimu zbytočne odkladajú, potom čakajú na poradovníky v pneuservisoch, pretože na to začnú myslieť až keď prvýkrát odpratávajú z kapoty sneh a to je už neskoro. V týchto zemepisných šírkach, pod Nízkymi Tatrami, môže byť poľadovica a námraza so snežením aj v polovici októbra. Nakoniec, počasie zo začiatku tohto týždňa je tomu príkladom. Ak sú zimné pneumatiky základ bezpečnosti prevádzky motorových vozidiel v zime, odporúčam okrem povinnej výbavy vozidla, mať skontrolované: stav akumulátora a funkčnosť dobíjania, nemrznúcu zmes v ostrekovači, metličku a dobrú škrabku na sklo, rozmrazovač zámkov, prípadne snehové reťaze.  Môže sa stať, že s vozidlom uviaznete v zápche z dôvodu nehody alebo neprejazdnosti ciest. Z vlastnej skúsenosti vám preto odporúčam:

– mať v mobile a aj na prístrojovej doske nalepené číslo na asistenčnú službu,

– jazdiť, pokiaľ sa dá, s plnou nádržou – hlavne na dlhé trasy,

– mať vo vozidle hasiaci prístroj,

– mať vo vozidle náhradnú sadu halogénových žiaroviek do predných svietidiel

a mať aj natrénovanú ich výmenu,

– mať vo vozidle doplnkové výstražné akumulátorové svetlo na označenie vozidla

alebo prekážky,

– mať vo vozidle pitnú vodu pre členov posádky alebo na umytie,

– mať vo vozidle náhradné staré nohavice, rukavice, karimatku alebo deku, aby som

si, v prípade potreby, vedel ľahnúť pri aute a provizórne pripevniť napríklad časť poškodeného nárazníka, aby som mohol následne pokračovať v jazde, ak je auto pojazdné.

Výmena pneumatík je dnes prioritou.
Výmena pneumatík je dnes prioritou. Foto: A. Nociarová

Sú to triky a rady, ktoré som odkukal od svojho otca a často som ich aj využil v rôznych nepredvídaných situáciách. Na záver by som pripomenul, že zimné podmienky na cestách netreba podceňovať, netreba preceňovať svoje schopnosti, radšej ísť trochu pomalšie ako riskovať nepríjemnosti, predvídať rôzne okolnosti a nástrahy, dodržiavať predpísanú rýchlosť a na predbiehací manéver sa rozhodnúť a rátať s potrebnou väčšou priestorovou vzdialenosťou a časom ako v letnom období. Vždy platí: „Pomaly ďalej zájdeš“.